ukhwah syabab

Monday, September 17, 2012

short stories : Moment

 It was moonless and I was alone try to find the right path, but the faster I ran I turn out back to the beginning... I was scared but the faith of want to get out of here make me strong.. I was alone in the dark hoping if someone can grab my hand and show me the way out... but I can't even hear the bird singing.. I'm sure I was in the forest..
There was a time I given up, I was sit down and hugging my leg and I cry out aloud.. not because I was afraid, but because I was alone in the dark with no one by my side. At that time, what I have in mind was the memoirs about my friends.
                                 ************************************************

10 years ago...
I still remember it was summer, I was alone sitting and staring the lake at Tititwangsa Park. Although the place was too loud with kids chasing around and there were lot of family laughing with their own conversation, I was feeling empty my heart were pounding but my soul are dead. 


=========================================

ade sesiapa ade IDEA pe yang akan jadi lepas nie?hehe
siapa yg belum baca cerpen karya syabab leh bace di sini

happy reading!!!

Saturday, September 15, 2012

syabab quote #1

you can't never please everyone.. 
so what you can do is take the biggest step by ignore those hatred, and insult... 
because if you care about it you will end up suffering from their happiness seeing you as miserable as hell... 
so act like "do I care" sometimes really works 
and you will find it it will be much better facing the world 
with unpredictable people with unpredictable behavior and unpredictable manners...

Monday, September 10, 2012

Cerpen Syabab 1 : “Bermimpilah! Memeluk Bulan Sekalipun”

“Kapan tiba masanya bisa aku jadi kuat seperti mujahidin-mujahidin di medan tempur al-Badr?
Kapan tiba masanya bisa aku menjadi hafiz seperti mereka-mereka yang langsung menjadi para penghafaz al-quran?
Kapan tiba masanya bisa aku menjadi seorang da’ie yang mampu berdakwah sehebat Rasul kesayanganku Nabi Muhammad S.A.W? “
Dan banyak lagi persoalan yang terus-menerus bermain di akal pemikiranku.Sejujurnya aku cemburu sama teman-teman yang bisa menghafaz al quran dan hadith, bisa menjadi seorang pendakwah yang hebat dalam usia muda dan bisa membuatkan rinduku pada ya Rasulullah makin utuh. Karena apa? Karenanya aku teringin bangat menyumbang sesuatu terhadap agamaku. Sesuatu yang mampu memberi manafaat pada saudara-saudaraku. Setiap hari aku berjihad dengan melawan nafsu ku sendiri. Sehinggakan timbul persoalan,
“wahai Imran, sampai kapan kau mahu melawan nafsu mu sahaja? Bagaimana saudara-saudara islam mu di luar sana? Mereka pon butuhkan bantuan kau? Jangan sampai pabila masanya hari akhirat kau akan dipersoal akan jasa apa yang telah kau beri pada saudara-saudara islam mu? ”
Monolog aku sambil merenung jauh…
Itulah Imran seorang anak muda yang masih bertatih mengenal Islam, bukan karena dia seorang muallaf tetapi karena dahulunya dia seorang yang sering berlaku khilaf. Ya pada usia mudanya banyak dihabiskan dengan berfoya-foya, terlalu banyak keaiban yang dilakukan di atas muka bumi Allah sehinggakan dia merasakan begitu hina. Perasaan itulah yang membuatkan Imran acapkali berhenti daripada lamunan untuk menjadi seorang pendakwah. Dia terasa begitu hina sehinggakan malu jika keaibannya di sebarkan akan membuatkan “Islam” yang cuba disampaikan mendapat kritikan keras daripada teman-temannya.
Dia sentiasa bersangka bahawa mana mungkin persekitarannya mahu menerima orang-orang sepertinya. Ya mungkin mereka menerima perubahan Imran daripada kurang baik kepada baik tetapi mana mungkin keaibannya akan di simpan terus. Pasti ada aja yang mahu menyebarkan keaibannya. Itulah sangka buruk yang terus-terusan bermain di minda Imran apabila ingin menyebarkan dakwah pada orang lain.
Sebelum ini, Imran pernah juga coba menjadi seorang tahfiz, perlahan-lahan dia bertatih menghafaz al-quran tetapi setiap kali dia menghafaz, dia langsung menangis di depan al-quran karenanya dia tidak mampu untuk menghafaz al-quran. Dia teringin untuk berguru namun apakan daya kerjayanya sebagai seorang mahasiswa seperti tidak mengizinkannya karenanya masanya sibuk terus dengan urusan-urusan di kampus.

“Ya Allah, bantulah aku bimbinglah aku karena lemahnya aku ini karena nafsu dan sifat malas, aku ingin menjadi hambaMu yang memperoleh keredhaanMu, makanya bimbinglah aku agar aku bisa mencapai impian ku itu”

Itulah doa yang selalu di mohon oleh Imran setiap kali menunaikan solat sunat di sepertiga malam. Setiap hari dia berjuang dengan rutin harian melawan nafsunya.
 Suatu hari, sedang dia berdoa sehinggakan berkaca matanya, datang seorang hamba Allah kepadanya.
“wahai saudaraku yang dirahmati Allah, mengapa kau langsung menangis? Coba kau ceritakan padaku, insya Allah selagi mampu aku coba bantu” kata hamba Allah itu.
Makanya berceritalah Imran terhadap kerisauan yang melanda dirinya.
“Aku sentiasa menangis melihat hamba Allah seperti engkau saudaraku yang dirahmati Allah, insan yang berjubah putih, berserban, yang dibibirnya mudah bicara ayat-ayat al quran, punya akal fikiran yang cerdik sehingga bisa khatam menghafaz al quran, bisa menjadi seorang da’ie yang hebat dan tinggi ilmu nya sehinggakan membuatkan aku terasa begitu rendah di samping kalian, aku teringin menjadi seperti kalian.” Luah hati Imran kepada hamba Allah tersebut.
Hamba Allah itu terus senyum dan menyapu air mata Imran yang membasahi pipinya dengan hujung kain serbannya yang panjang, lantas berkata
“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…”
surah al-Baqarah ayat 286
“... Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
(al-Baqarah: 216)
“wahai sahabatku yang dirahmati Allah tanpa  kau sadari kau sedang menjadi sekuat mujahidin di medan perang al badr, yang sedang bertatih menjadi seorang tahfiz dan sedang berusaha menjadi seorang pendakwah”
Imran terus terpana, terkejut karena dia merasa pelik karenanya dia tidak sedar pun perkara tersebut. Lantas bertanya,
“apa maksud saudara?”
Hamba Allah itu senyum lalu berkata lagi,
“bukankah segala yang kau bilang itu adalah harapan? Harapan untuk menjadi sekuat mujahidin di medan al badr, harapan untuk menjadi seorang tahfiz dan harapan untuk menjadi seorang pendakwah, segala-galanya bermula dengan sebuah mimpi wahai temanku, karena daripada mimpi itulah kita cuba merungkai untuk menjadikannya sebuah realiti. Lihatlah kau hari ini engkau sedar akan segala mimpi itu, bukankah itu bermakna engkau sedang berusaha untuk merealisasikan mimpi tersebut? Untuk menggapai bintang di langit bukan hanya dengan imaginasi namun dengan imaginasilah kita akan membina sebuah perjalanan agar misi untuk menggapai bintang di langit itu menjadi nyata, sama jugalah dengan harapan saudara imran, biarlah segalanya bermula dengan mimpi tetapi mimpi yang ada tujuan makanya jangan pernah putus asa, teruskan merealisasikan impian itu, nescaya engkau akan memperoleh keredhaan Allah yang kau cari”
Imran terus tersenyum, namun timbul kehairanan kerana hamba Allah itu mengetahui terperinci segala impiannya dan lagian aneh hamba Allah itu bisa ketahuan namanya Imran.
Belum sempat Imran menoleh, hamba Allah itu telah hilang. Imran terus berlari mencari di mana hamba Allah itu di sekitar masjid namun tidak ditemui.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
“Allahhu akbar… Allahhu akbar…”
Telah masuknya waktu solat fardhu Zohor….
Terbangun Imran setelah berqailullah, tanpa dia sadari dia sedang bermimpi rupanya.
“masya Allah, mimpi kah tadi?terasa begitu ‘real’sekali”
Sambil tersenyum dia mengucapkan Alhamdulillah…
Dia sedar mimpi itu bukan sekadar mimpi tetapi itulah petunjuk untuk dia teruskan usaha merealisasikan segala mimpi itu..
Karena mimpi itulah titik pemangkin perjalanannya untuk terus hidup terus yakin untuk mencari redha Allah. Allahhu Akbar!!!

====================================

assalamualaikum syabeebs
lama xonline sbb malas nk update..hehe
tolong komen ini karya pertama syabab... pape kritikan amat2 di alau2kan.. ade pape cdgn pon roger2 la...ngh cr idea ni nk wat cerpen ato novel..hehe

Tuesday, June 19, 2012

Puisi 1: hanya sebutir pasir

walaupun kau hanya sebutir pasir....
bukankah kau di temani pasir2 yang lain...?
mungkin sendirian kau hanyalah sebutir pasir 
namun apabila kita berteman kitalah pasir yang mampu menggoncangkan lautan benua...
dan ya kalo setitik air di tujuh lautan mungkin mampu hidrasi dengan sekelip mata namun apabila setitik menjadi selembah lautan...
masya Allah kita mampu melambung daratan dosa...
jadi engkau bukan sebutir pasir mahupun setitik lautan....
karenanya kita sebenua pasir dan selembah lautan yang mampu menggegarkan dunia... 
Dengan keizinan yang Maha Pencipta...
wallahualam...


===========


tengah dalam proses menghasilkan karya cerpen, hehe doakan e teman-teman... ;)

Sunday, June 10, 2012

syabab dan kenangan

assalamualaikum syabeebs...
kenangan adelah benda yg paling bermakna bg seseorang...
tak kisah lah kenangan uh baik atau tidak..
kenangan uh menjadikan kita sangat2 bahagia bila terkenangkn kembali...
kenangan itu boleh jadi dalam masa yg cukup singkat..
boleh jadi dalam masa yg sgt panjang...
kita mengenal manusia pon melalui kenangan..
kerna kenanganlah kita mampu tersenyum mahupon berkaca...
bagaimanakah kenangan syabeebs? o.O" accer share...hehe

=============

kehilangan syabab di dunia blogging bukan bermakna sudah tiada lagi tp mencari makna kehidupan yg lebih luas lagi.. (^_~) wink2~~

Saturday, March 3, 2012

motivasi #2

salam syabeebs..
apa khabar semuanya...
mudah2han sihat di samping insan2 tersayang..hehe
kenapa lame xhupdate?
anggap sajelah syabab xpunya waktu tuk berkarya...
so sempena pagi yg cerah n xgelap ni...
sedikit renungn tuk kita semua...


lumrah seorang manusia selalu memikirkan pe yg ingin dicapai untuk masa hadapan, tapi sbg manusia juga kita lupa bahawa akan ada 'hari esok'. "..
"....dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa sahaja yg telah dilakukan utk hari esok (akhirat)........" - [al-Hasyr 59:18-19]

Tuesday, February 21, 2012

syabab dan hadiah

assalamualaikum n selamat petang syabeebs..
its been a while since my love confession nye entri....huhu (masih blushing kantoi ngn mmber kampus.. -.-" )
syabab rajin bw cuma xselalu nk drop comment ade malas2 ckit..hehe... soe bebanyak...
entri lak xtau nk update pe tuu yg keep buffering je idea ni...
syabeebs...
korg igt x pengalaman2 time kecik2 lu? time sekolah rendah?
sejak kebelakangn ni syabab asyik teringat citer2 dulu je mcm br berlaku semlm lak...
teringatlak kisah pahit manis time sekolah agama dulu....
sekolah rendah tp xigt darjah bape...
time uh kelas wat jamuan... pade mase same wat aktiviti tukar2 hadiah....

btw bab2 hadiah ni beselah pompuan paling semangat...
kita yg laki ni xnk benanya tp ego kene jaga so layan jelah..hehe
tapi syabab xtau lak nk beli pe...
sbb xpernah kasi hadiah...
dulu2 g sekolah 60sen je belanja...
itupon rase2nyer cukup2 makan je...
tapi sknk budk2 lg best smpai 10hinggit g sekolah xtau beli pe..
adehh back to the topic...
bila duit belanja takat cmtu nk mintak lebih kt makayah..
ehmm memang xkn dapat lah....
rasenyer ayat2 standard zmn syabab lu..
"igt ni kilang cop duit ape?"
so berbekalkan duit yg xseberapa ni syabab pon berfikirlah secara kreatif tuk beli hadiah...
hmmm....


mcm syabab ckp syabab ni manalah tahu hadiah uh cmne...
so syabab pegilah beli stationary mcm pensil pemadam n buku latihan....
balik2 umah lupelak nk beli pembalut hadiah...
so guna kreativti tuk balut stationary uh dengan helaian buku2...

kalo tgk cmne syabab balut uh memang xnmpk cm hadiah la..
err beselah budk2 br belaja cara nk membalut..huhu...
tibalah hari esok jamuan kelas uh...
sebelum mula semua hadiah kene letak depan...
syabab cm agak terkejut lah...
hadiah suma warna warni balut hadiah syabab nyer je yg len...
time uh ngn muka selamba je letak jelah kt atas meja uh...
tertiber....


perrghh time uh mahu sahaja berkaca mata syabab...
beselah zaman budak2...
syabab time uh pon pasan daa dorg beli grand2 nya hadiah...
jam tangan la... jam loceng lah... muzik kotak la...
memang syabab nya xleh nk lawan la...huhu
dengan membawa hati yg pilu ni syabab pon bawak lah hadiah uh jauh2...
jamuan still jalan cm besa...
syabab kalo sedih telan jer makanan smpai hilang sedih...
itu jalan terbaik...hehe
tapi tetiber ade member syabab sapa...

die nak tuka hadiah ngn syabab lak...time uh syabab cm blur lah...
siyes makanan sedap pon terase pahit lak time uh...hehe
tp asenyer syabab xdelah nangis cmtu.. tu sekdar effect berlebihan e...haha...
dia kata kt syabab hadiah uh xkisah dlm bentuk apa2 pon...
sebenarnya berapa harga hadiah uh xpenting..
tp yg penting keikhlasan kita tuk memberikan hadiah...
syabab lak ase serba salah time uh nk kasi dia hadiah yg syabab balut sendiri...
las2 kasi jelah n dia kasi hadiah yg die dpt hasil tukar2 hadiah ngn mmber2 lain...
iaitu..... errr siyesly syabab xigt lak die kasi per...adeh....
xkisah lah hadiah pe die kasi time uh yg penting motif penceritaan ni...
kekdang manusia menilai pemberian org lain berdasarkan darjat n nilai mata wang...
tapi tanpa disedari nilai keikhlasan uh di tolak tepi...
time uh syabab kecik lg uh kengkawan dh tahu demand nk hadiah yg mewah2...
pe tah lg org2 yg dh beso panjang?renung2kan n selamat beramal....

p/s:  nk hidup senang memang perlukan duit tp nk kehidupan yg tenang belum tentu kemewahan leh isi kekosongn dalam hati...

Thursday, February 16, 2012

syabab dan cinta hati

salam syabeebs...
cinta uh bukan mudah tuk dilafaz... inikan pulak tuk bertangungjawab dengan kalimah cinta uh..
syabab pon manusia biasa xlari dr perasaan cinta...
pertama kali jumpa si dia ketika secara xsengaja syabab jd fasilitator terjun...

itulah 1st time tetiber syabab ase cm sejuk tgk muka si dia...
tp cepat2 syabab buang perasaan uh beselah benda yg cantik semua akan pandang...
nk2 time uh br nk kenal junior2...
xkanlah nk ngorat budak2 lak adeh... -.-""
syabab ingt itulah kali terakhir muka uh wujud didepan mata...
sapa sangka time nk uruskan pinjaman pelajaran...
dia merupakan antara student br dibawah pemantauan syabab...
tuk fill up borang online pinjaman pelajaran...


ketika uh syabab rasa cm gembira lak dia ada...
tapi sayang sbb syabab hanya mampu tgk dr jauh lgpon byk student yg mintak tolong syabab...
so terpaksa lah redha jer tenung dr jauh....
minggu orentasi telah pon berakhir lepas uh....
syabab pada mulanya igt mungkin dia ini student persediaan tuk wat ijazah luar negara(JUST)...
so syabab cm xleh nk kenan sgt lah...
jordan ngn malaysia uh beza jaraknya....huhu
selang beberapa minggu....
terserempak lak die semasa nk masuk library...
time uh hati duk kata adehh jumpa lek dia...
igtkan dh xde da....
time uh br sedar die mek ijazah kt sini jer sbb subjek sem 1 yg die mek uh xsama ngn budak2 JUST... 
cmne syabab tahu?sbb die pegang buku budk degree time kt library uh...hohoho
sejak uh kita xdelah selalu jumpa..
malah jarang sekali bertembung mungkin sbb jadual lecture yg berbeza...

there was a moment when we are acidentally passed by each other...
u look at me n i look at u...
during that time i wanna say something...
but my lips freeze n seeing u tundukkan kepala seolah2 elak dr pertentang mata...
make me loss the word...
i wish i was brave enough to confront u....
but im really bad in make a move...
and there's a part of me saying that you should be with someone much2 better than me...
fyi, syabeebs...
she is the gurl with tudung labuh...
dia ni sgtlah pemalu...
sehingga susah nk dengar die bersuara...
she's jz a gurl with average look...
but her personalities so islamic....
i guess any muslim would want to married her..
thats why i said... i may be not good enough for her...
yeah until now the feeling remain in my heart...
n still dunno whether she is single or dah tunang...

ending dia cmne lak?
ehmm masih bersambung... this is not tipikal drama so xde happily ever after...hoho
so love does not comes so easily right?
especially for me who never open my heart to accept gurl in my life...
yet (kang xsambung ayat t syabeebs salah phm lak)....
hehe...


Wednesday, February 15, 2012

wordless wednesday #9


p/s: windu lak nk tgk filem2 dorg g... time kecik yg gemuk uh paling lawak...hik3...

Saturday, February 11, 2012

syabab dan bersangka baik

"Jika kamu tidak menyukai mereka (maka bersabarlah) kerana boleh jadi kamu membenci sesuatu , sedangkan Allah menjadikan kebaikan yang banyak padanya ."


ayat ni syabab dapat dari facebook...
rasa cm potongan ayat al-quran sape tau tolong gtahu e sama2 kongsi ilmu...

sebelum uh assalamualaikum syabeebs...
hidup ni sekali lagi penuh liku-liku yg perlu ditempuh...
huhu...

dan xsemestinya setiap hari uh hari paling bahagia tuk kita...
kekadang ada jer hari yang sedih..

pernah x syabeebs ase membenci seseorang?
ataupon seperti seseorang membenci syabeebs?

orang kata dari sifat benci ni lah timbul hasad dengki dari hasad dengki ni lah ukhuwah sesama saudara uh makin renggang...
so camna nk elakkan dr benda ni berlaku?

bersangka baik... sbb yang syabab belajarlah Allah membenci manusia yg berburuk sangka..
so xkisahlah sejauh mana pon kita dikritik,dikutuk dibenci biasakan diri untuk bersangka bek...
bersangka bek dengan pura-pura bersangka bek uh dua benda yg berbeza...
ade sesetangah org pura-pura bersangka bek dengan cara menganjing atau memerli...
which is xbpe nk cool r n lg memburukkan persaudaraan...
so jz bersangka bek n dilemparkan senyuman...
bersangka baik xsemestinya perlu berbicara secara lidah...
cukup memperingatkan diri dalam hati n melaskarkan senyuman itu lebih bek...
sbb kekdang kita xsedar lidah yang berbicara ini menyakitkan individu lain...
so better kita berdiam...
hehe...

bak kata lagu m.daud kilau...
"senyumlah senyumlah ahai cemik molek" err tul ke lirik uh?hehe

p/s: perit rasa di hati cuba memujuk diri walau dicucuk cucuk dengan pelbagai tohmahan...

Friday, February 10, 2012

syabab dan dunia blog

salam syabeebs..
entah kenapa sejak kebelakangan ni syabab xberapa rajin update entri...
kenapa?entahlah....
sedang membuat entri konon2 nak wat karya cerpen sendiri lah tapi storyline xhabis n tertunggk dipertengahan jalan dan syabab xtahu nk sambung cmne...aiseh men...
blogwalking pon jarang sbb syabab pasan tahun ni cm ramai blogger2 otai yg syabab kenal jarang updates...
mungkin berhadapan dengan cabaran realiti hidup uh yg ternyata penuh onak dan duri?
manakala syabab baru sahaja kantoi dengan housemates yang syabab ada blog.. aiseh man....
segan bukan kepalang.. dan2 aku rasa housemates aku bace ni gua syg u all beb....
nak2 dibace depan syabab kami sume hanya mampu gelak sakan....LOL
bila berfikir lek sal dunia blog ni...
dalam tempoh setahun ni baru lah syabab bergerak aktif...
walopon dlmdiari blog ni kata jer 2008 sedangkan syabab tahu guna pon tahun 2010...
bayangkan pertama kali konon semanagat nak buat blog setiap kali pergi cybercafe..
semua entri yang diwat jd bahasa hindi...
masa tu sbb syabab tersgt muda n buta IT... xtau la cara nk ubah lek camna...
las2 malas la nak buat blog...
minat ni timbul semula bila melihat kawan berblog semasa di asasi...
cara olahan karya dorg wat wat syabab asa ehmmm nak cubalah...
bagaimana rasanyer kalo karya kita ditatap dunia?
entahlah... mungkin gembira mungkin kecewa mungkin sedih mungkin gembira...
sebagai peminat karya blog apabila sesebuah blg uh syabab minat...
tapi karyanya xde wat kita tertunggu nak tahu apalah entri yg dia akan wat...
tapi itu hanyalah pandangan syabab..
dan tanpa syabab sedari blogger2 yg syabab kenal semuanya meningkat dewasa...
dahulunya hanya budak sekolah sekrang pelajar universiti...
dahulunya pelajar universiri sekarang sudah bekerjaya...
dahulunya hanya bekerjaya sekrang membina rumahtangga...
alang2 bina rumahtangga ditambah pulak dengan suara anak2 kecil...
wahhh... banyak perubahan yang berlaku dalam sekelip mata...
kepada syabeebs...
syabab yakin sesebuah karya yg dihasilkan oleh seorang blogger uh merupakan signature mereka...
yg kekdang uh mampu wat org tahu haa nilah karya dia...
syabab sendiri lom capai tahap tuu lagi...
timbul pulak persoalan perubahan yg berlaku disekeliling...
sampai bilakah ingin berblogging?
.............................................
hanya masa yang menentukan.....

good morning syabeeb #1

still searching for the right time and the right place...
learn to forgive n learn to forget...
be more silent than more talkative...
accept the way we r...
n learn to change ourself to be the better way...

regardless for what we have...
let tiredness dispersed..
let the smile spread epidemically..
so everyone will be infected with syndrome of smiling..

good morning syabeebs...
may Allah blessed us...

Wednesday, February 8, 2012

Thursday quote #3

Made a wrong turn
Once or twice
Dug my way out
Blood and fire
Bad decisions
That's alright

Welcome to my silly life
Mistreated, misplaced, misunderstood
Miss "no way it's all good"
It didn't slow me down
Mistaken, always second guessing
Underestimated


Look, I'm still around...

Pretty, pretty please
Don't you ever, ever feel
Like you're less than
Fuckin' perfect


Pretty, pretty please
If you ever, ever feel
Like you're nothing,
You're fuckin' perfect to me

You're so mean
When you talk
About yourself
You are wrong


Change the voices
In your head
Make them like you instead

So complicated
Look how we are makin
Filled with so much hatred
Such a tired game


It's enough


I've done all I can think of
Chased down all my demons
I'd see you do the same

p/s: sometimes we make a wrong decision so sooner or later we can cope with the decision me made...

Tuesday, February 7, 2012

wordless wednesday #8


p/s: sometimes people aspect too much from us who only kneel to ask for a break... but then life are tough we jz need to work harder for the sack of the glances...huhu

Sunday, February 5, 2012

syabab dan bosan 2

salam syabeebs...
semester ni merupakan semester yg paling kerap cuti...
personally cuti cmni menganggu gak..
tp bg yg dah ade plan nk wat pe ngn cuti ni mesti xde probs..
hehe..
so pe yg syabab wat bila cuti2 cmni?
syabab wat aktiviti giler...
sje nk test suara...
ade certain melodi n lirik yg menarik uh..
wat syabab ase nk try...
ni syabab cr kt youtube n sje try lagu anuar zain..
tajuk die sedetik lebih...
btw kalo suara memecah gegendang telinga syabeebs harap maaf e..
tgh2 bosan mcmnilah aktiviti gila ni dtg..
symptom menunjukkan mang tgh bosan giler...hehe
enjoy lah yer..
btw syabab bosan sbb blogger2 yg syabab selalu usha xhupdate entri dorg...
nk majuk lah...huu..
btw syabab nk bebel lg before kasi korg layan suara 'emas' ni..hehe
bila bosan wat aktiviti yg berfaedah mcm jalan kaki 10,000 langkah setiap hari merupakan senaman mudah tuk cepat kurus n cergas sentiasa... amalkan setiap hari.. lihatlah keputusannya nye t...
time cuti ni lah kita kene latih tuk jage kesihatan mungkin time sibuk xsempat gunakan mase ni..
okeyh lastly enjoy the show..

video

ni komen syabab: part pertghn uh dh strt hancuss... n tempo lari.. wahh byk kesilapan ni.. haha
p/s: komen2 lah tp jgn pedas2 kang syabab nangis lak...hihihihi..

Saturday, February 4, 2012

syabab n law kaana bainana

salam syabeebs...
hari ni ialah hari paling bermakna tuk umat islam...
tanda kelahiran seorang rasulullah yg memberi syafaat ke atas umatnya...
tapi bukan tanda lahirnya yg patut diperingati...
tapi wasiat yg ditinggalkn oleh beliau kepada kita...
iaitu alquran dan as sunnah..
syabab pon masih belajar menjadi umatnya..
baru2 ni syabab melihat sebuah channel di astro iaitu alhijrah..
ade satu siaran bertajuk "law kaana bainana"...
maksud dalam bhse melayu ialah "andai rasullah masih ade"..
bila syabab lihat tertiba terasa sayu...
andai kita ditanya soalan sebegitu pe yg mampu kita jawab agaknya?
terasa kerdil sangat amalan yg ada...
terase penuh dosa di dada...
terasa malu berdepan dengan rasulullah...
inikan pula di aju soalan sebegini...
my beloved syabeebs...
have u ever wonder if today will be our last day living...
wat the precious thing u wanna do with time left?
n have syabeebs ever wonder of built the time machine so that we can change the past?
this is juz syabab mumbling about life..
salam mulidurrasul...
di bawah ni syabab sediakan dua video yg sayu je tuk dilihat n didgr... jom sama2 kita mek mase tuk lihat..





p/s: syabeebs, andai rasullah masih ade pe yg syabeebs akan ckp dengan beliau?

syabab n my lovely duppy Hp

salam syabeebs...
pagi2 cuti ni walopun xkerja ato xde kelas...
hidupkanlah pg ni dengan seribu senyuman...
yelah rezeki kan dtg dipagi hari...
so syabab hiasi pg ni ngn wat entri...
kerna syabab sgt2 gembira...hehe
lappy syabab yg masuk wad..
gara2 screen lappy kene haemorrhage...
akibat dipeluk erat oleh syabab uh...
alhamdulillah telah sembuh...
terimakasih pd nilai mata wang yg tepaksa dirahsiakan...haha
duit tepakse diterbangkan demi menyelamatkan lappy tercinta ni...huuh
sbb lappy ni setelah screennya haemorage... hardisk die lak mengalami organ rupture...
tepakse di bedah siasat di surgery theatre..
hamboii syabab ni excited smpai sume medical term nk masuk...hehehe
tp yg penting alhamdulillah segalanya back to normal...err hopefully...
so no more sleep with my lovely lappy duppy Hp...
so pg ni masih terpikir nk isi mase ngn benda2 yg best...
pg korg cmne lak?

p/s: bace novel yg berunsur islamik di pg hari ni oleh wat kita muhasabah diri.. (^_^)Y

Thursday, February 2, 2012

Thursday quote #3

silent doesn't meant his okay
smiling doesn't meant his good day
laughing doesn't meant he is not sad
behave doesn't meant he was not bad

dont know why his acting like this
dont even know why he felt so pain
the glances are not in his fist
because he already in his dimension

he fly with the tremendous pain
so that no one tears will ever taste
the huge disaster was in his dream
which lastly he's alive with no one else..

p/s: i felt break like huge stone was smash my heart.. but...

Tuesday, January 31, 2012

Syabab n random story mory...

salam syabeebs..
to those yg selalu syabab xtive ke blog anda currently aktiviti uh xdpt dilaksana...
masih ngh cope nk manage time ngn jadual hidup ni.. (ceit alasan je syabab ni..hehe)
yesterday syabab have pillow talk with my housemoute about wedding.. so basically i manage to get one point..
harga sebuah perkahwinan uh sgtlah mahal sbb guyz will spend at least 18K aka 18 thousand ringgit malaysia for wedding plan.. ni tuk kes yg nk wat katering lah...so jgnlah gatal2 kawin pastu nk cerai...huhu.. so hargailah perkahwinan but i felt like better kahwin biar bersederhana yg penting tuk elak pembaziran n duit byk2 uh leh simpan wat bekalan selepas kahwin..so spe nk kahwin simple2 isi borang kt syabab t..haha.. awatlah bunyi cm desperated ni -.-" kih3 jz kidding.. lom masenya lg nk mmbina tangga sbb sknk duk umah sewa...hihi

baru2 ni syabab bce entri pocket sal shorcut.. make me wonder about in life everything can be simple..
as long as we knoe how to nailed it... err okeyh sbb ade unsur2 kahwin lg disitu wat kan syabb suka entri die..g bce..hehe..so kita skip...LOL kang muak lak sybeebs duk dgr entri kahwin kahwin n kahwin..haha.. but then really in life everythin can be simple.. contoh nk berblogging tp sreen lappy pecah... smbung jer lappy yg screen pecah uh pd monitor komputer... nk senang lagi?pegi jer cybercafe spend rm2 perhour for blogging ngn penuh cermat n sensitif to timing...hehe
nk mudah lg silalah ke makmal komputer di kampus bg student n yg bekerja gunakan komputer di office sbg advantage yg diberi... benda dh de depan mata jgn tolak..hehe
okeyh time is precise right..nk kene logout lu... cee yeah!!!

p/s: btw peminat2 dream high sknk dh kuar yg dream high 2 leh tgk dlm youtube... oh yeah!! life with musical... love with musical... married with musical.. arrghhh "kahwin" lg -.-"" hehe sorry can't help myself think about it....hoho

Monday, January 30, 2012

syabab n random things about wedding..

salam syabeebs..
its been a while syabab did not post any entry at CSS blog...
not bcos of im lazy..  but its been a rough week for me...
full of commitment towards study n family's event..
last week my cousin got married..
friday nikah... saturday resepsi belah perempuan n dinner resepsi belah laki ari ahad...
n i attend events for saturday n sunday...
several things that syabb would like to mention here...

1. times goes fast... without realising it masing2 dh besa n today one of my cousin got married n make me feel so unbelievable.. while watching the bride syabab was imagine am i ready for this? to be watched by crowd about how sweet your couple during "persandingan'.. take a step by step with the one u love to enter the hall while kompang di palu..wahh... i was unspeakable...

2. two days become "vip" cos as the representative of the bride... syabab must behave.. im country boy who not so good in adab2 makan beralas kan kain in the hall which full of protocol -.-" .. makan pon kene one scoup at a time... daa~ feel like prince for once..hohoho n xbpe nk kenyang lah...hehe

3. see one by one someone that we knoe get married make syabab wonder when the time will comes for me to get married?or will i get one?ehmm...

4. the moment when the bride n the bridal enter the hall with alunan selawat yg penuh syahdu make me feel so emotional..err im not crying but i feel anxious like am the one get married..hehe..

5. lastly don't forget to ask anyone around if u could not find the majlis or else u will turn out go to different wedding bcos is held in the same place but different hall -.-"... hehe

hopefully to my cousin u will be the better husband for dunia wa akhirat...

p/s: do u knoe for wedding package including mak andam n decoration of the hall we need to spend more than rm8000? -.-"

Thursday, January 26, 2012

Thursday quote #2

When u try harder..
but u don't excel..
when u get what u wish..
but not what u need...
when ur exhausted..
but u can't take a nap...
 stuck in the opposite way..
and the tears come..
streaming your face..
when u lose something...
but u can't replace...
when u love someone...
it goes nothing but a feeling..
could it be more horrible?
taufik n hidayah would guide you...
n ignite your iman...
n hopefully Allah will help us to fix ourself...

credit to:glee season 3
p/s: to love something u must sacrificed something... then u might get the want u want or maybe is not what u need?

Wednesday, January 25, 2012

wordless wednesday #7

p/s: hp syabab adelah antara dua2 ni...xcanggih xklasik..hehe

Monday, January 23, 2012

syabab n SOPA

salam syabeebs...
as u knoe rasenye dh kecoh kt fb...
one by one website yg menyediakan kemudahan tuk mendowload movie
bakal disekat satu demi satu ..
kenapa?ini disebabkan oleh SOPA...


a.k.a "stop online piracy act"

akta ni akan sekat website yg ada hakmilik company mcm nk sekat cetak rompak lah
kalo lulus undang2 tuh (n if im not mistaken da lulus kot)
sesape yg upload kat internet gamba,video yg ada hakmilik company akan didakwa
contohnya kalo syabeebs upload gamba produk nestle

tanpa keizinan company uh boleh kena tangkap sbb mencabuli hakmilik syarikat tuh..
  • haa scary kan?huhu...
n btw a lot of peeps yg xsuka sal ni..
sbb menyekat kebebasan internet..
dan website2 terkenal konpem2 la kena tutup
mcm google n wikipedia..

fyi youtube pon leh kene tutup... kenapa?
perasan x bape byk youtuber yg menyanyi lagu milik music company?haa walopun tuk fun2 je tp itu dah langgar hak milik company...huhu 

pernah x kalo korg bukak youtube tetiber ade benda cm  ni..
die tulis "im sorry currently this video are not available in your country"
cmnilah cara die nak sekat video dr tersebar...
maka pasni intenet is never a good things...
kalo nk layan movie sama ade kene g tgk wayang atopun beli dvd atopun tgk jelah pe yg ade kt tv....
huhuhu....



p/s: bila tgk camne kemampuan intenet ni leh disekat oleh dunia wat syabab rase wahhh selama ni kita dilihat oleh kaca mata spy2... terase cm wanted la...hoho

Sunday, January 22, 2012

syabab dan bosan

salam syabeebs...
im bored...
im totally bored..
im damn bored...
too much word for B.O.R.E.D...
maybe becos i oledy spend one and a half month holiday..
n starting semester only for a week...
then another holiday Chinese new year for about 4 days...
so for me is already enough..
dunno wat to do...
looks like im forever alone...

p/s: cepatla cuti habis...hehehe..

Saturday, January 21, 2012

syabab n tolong menolong


terharu syabb tgk video ni..
kita mungkin lain warna kulit, lain bangsa n lain agama...
tapi satu yg xkan pernah kita lupa...
kita ialah kurniaan tuhan...
dr tuhanlah kita dtg n padanya juga kita kembali..
nk nangis pon ade layan video ni..
selamat tahun baru pade teman2 syabb yg beragama buddha..
qong xi fa cai ampau na lei?hehe....

p/s: windulak kengkawan bangsa cina n india..lme xjumpa...hmmm...

syabab n holiday

salam syabeebs...
selamat bercuti semua...
bg yg bekerja inilah masanya nk manja2kan diri...
bg yg belajar mek lah mase cuti ni tuk menenangkan jiwa dr segala masalah belajar..
bg yg berkeluarga mek lah mase ni tuk g berkelah n sbgnya...
so korg cuti2 ni ke mane e?

p/s:to my chinese frens gong xi fa cai....

Friday, January 20, 2012

motivasi jumaat #1

salam syabeebs,
hidup ni mesti kene punya byk emosi
barulah hidup akan lebih ceria...
orang kata kalo selalu sgt bahagia cm bosan jer...
tp kalo selalu sedih cam teruk jer..
kita yg decide kita nk duk di takuk yg lama ato mahu berubah...
kalo org kata anda xleh
jz petik jari depan dorg n said "hey man i have power to change who i wanna be"
to prove wat others felt wrong about u is to make yorself right about u...
bawah ni satu reaksi yg syabb nk tergelak.. but based own my lifestory benda ni sgtlah real..hihihi


moral here there's nothin gud making yor self emo..
try to make yorself happy n make yor life more colourful..
bak kata bro AIS.. try to see  try to see the world in a bright colourful views..
n hadapilah semuanya dengan senyuman bak kata sis hanie credit pade gen2merah sbb ayat dia..hehe
n bak kata bro zuan determine focusly for wat u want.. 
hidup mase masih panjang jgn semudah ABC memilih tuk merosakkan diri..
n lastly....


umi syabb selalu ckp... ask yorself kenapa org len boleh?aku pon mesti boleh..
jgn mudah mengalah n usaha smpai dapat... 
n semoga kita semua peroleh pe yg kita nak..


p/s: xsabo tunggu DREAM HIGH 2 yg akan ke udara 30th january 2012...hehe

Thursday, January 19, 2012

syabab n loss of spirit

salam syabeebs..
as u can see from the image i have provided..
thx to 9gag.com
these r wat syabab felt right now..
huhuhu..
sometimes ase cm hopeless lak..
dunno wat to do..
u use to be an excellent for wat u wanna aim..
suddenly u fall it deep down to the ground..
n u ask yourself what have u done?
ur best answer was wondering...
speechless n no clue how to answer it..
current symptom are between depressing and hopeless..
both word r negative...
ur fighting with the best studs u never bother..
n until now u cant beat the rest n be the best...
dunno why my mood r clueless..
im not sad nor happy
im not angry nor smiling
i felt empty
so empty that i felt alone in the crowd
n im still searching for wat reason i behave...
still thought n wonder...

p/s: syabab ade terbace dlm fb xigt kt sources mane nanti kt akhirat soklan penting Allah akan tanya ialah sepanjang kita hidup pe jasa n sumbangan kita pada islam... n syabab terkedu..

Tuesday, January 17, 2012

syabab dan pemikiran matang

masa mematangkan pemikiran? tidak...
mase mematangkan usia?betul...
walopun masa berubah seiring dengan usia seseorang..tp tahap pemikiran uh xkan pernah berubah selagi individu itu xmahu ubah... ade dalam ayat al-quran sebut yg Allah xkan ubah sesuatu kaum uh melainkan mereka mengubahnya..
okeyh napa syabab ckp sal pemikiran? okeyh igt x entri word does hurt? spe yg lom bace leh la membace tuk menambhkan penegetahuan...hihih...
so pemikiran seseorang uh dlm merendahkan maruah seseorang..
ade certain org merasekan.. "eh aku dulu pon dilatih cara kasar cmtu kot.. so xsalah la aku nk ckp kasar pon"...
xtually salah...bukankah rasullah pernah berpesan samaade berkata benda2 yg baik ataupon diam... berkata benda2 yg menyakitkan pihak len bukannya akan mendtgkan kebaikan pade seseorg uh... yes everyone have right to talk but does talk nicely n politely cannot be yor lifestyle? yeah no matter ur gurl or boy man or woman... try to put yorself into their shoes..
althought wat ur trying to do is a joke but hey man listen not everything can be joke.. there r certain things that should be remain personal.. kalo kita mang jenis kasar n peeps looks at u said ur so fierce..how about u change their thought by making yorself a gentlemen... let peeps said somethin gud such as.. "weh mamat uh nmpk je cm ganas tp kan die ni beradab gilewww ...awww i like dis men a lot..xoxo"...hehe
haa mahu sume jelitawan2 diluar sane melihat anda ni sgt2 menawan...
becomes a guyz with cakap lazer n cuba menjatuhkan martabat org lain does not show how powerful ur.. it only show how weak ur... yess u might be a winner when others laughing at the person u tease but sooner or later u will regret for wat u have done... yes maybe not now but someday by hook or by crook u will felt it.. so better change man...
so let us thinks again adekah pemikiran akan berubah bila usia kita meningkat?ehmmm...

p/s: words does hurt no matter in intenet or in reality... no one can denied it... this entri tuk syabab igtkan diri sendri yg kekdang uh lupa diri....huhu

syabab berpujangga #1

Dunia ini hanya palsu
Manusia… berdusta...
Kebanyakan suka menipu
Rahmat membuat dosa
Dunia penuh
Dengan noda
Dunia penuh dosa
Kebanyakan tipu dan daya
Mengikut nafsu murka
Ada pulak yg salah sangka
Banyak yg salah teka
Pasti disangka intan
Batu disangka berlian

credit to : Allahyarham P.Ramlee

p/s: jadual belaja sem ni sgt packed 8.30pg-8.30mlm...huhu... duniia ni punya macam ragam manusia..

Sunday, January 15, 2012

syabab dan kembali ke sekolah

salam syabeebs,
tomorrow i will start my forth semester...
so it will mean i need to struggle for another 2 years...huhu
so bye2 to my part time job as "kitchen wannabe"...
n say welcome to my campus life...
hopefully no more stay up at night...
urrghghh...
this semester my timetable kinda packed plus super dooper crazy..
turn out that i will have class until 8.30p.m..
aiyooo... never ever n forever wanna have one n now i get one...huhu
tomorrow my class will be started with lecture "pharmacology"...
yeah...kinda creepy the name of my subject..
but hopefully i will make it fun for my brighter future...hohoho
so for now syabab kinda messed up...
no idea wat to wrote..
so let the blog be my diary for a while..LOL
but hopefully i will shared any good stuff with u guys soon...
until then... xoxo (perrghh supe cm gossip gurl lak -.-" )

p/s: this semester syabab need to speak trio lingua english,malay and mandarin... aiyaiyai...

Friday, January 13, 2012

syabab n visceral fat..

salam syabeebs...
sambil2 memegang cucit...
jom kita berubah menjadi lebih bek..
so cmne nk atasi masalah visceral fat ni? bg yg xtau pe yg syabab mksdkn leh rujuk entri sebelum ni..
klik.. "syabab n cucit"...

okey mula2 sekali ni exercise...
alaa syabab ni xde ka cara lebih mudah?asyik2 exercise ja..
trainer syabab ckp nk cantik ni susah... no pain no gain..syabb ckp nk sihat ni perlukn pengorbanan... hehe
okeyh bersenam xperlu nk spot kt spesific nya bahagian... sbb xde senaman yg memang spesific target kt visceral fat..so cmne nk kurgkan?jz igt ni "As you lose weight, you lose all types of fat"..
haa cm mudahkan?mudah ja.. satu kajian di Duke University membuktikan aktiviti aerobik secara tegas ato vigorously selama 30minutes 4kali seminggu mampu mengurangkan subcutaneous n visceral fat sekali gus..
berbanding dengn resistance training ato training jenis angkat berat lebih menumpukan pd lemak subcutaneous.
aktiviti aerobik yg tegas ni cm berbasikal n berjoging.. nk tau sbb pe?bila kita meningkatkan kadar jantung selama 30minit sekurg2 3kali seminggu mampu melmbtkn proses lemak visceral..

Diet?xde diet yg spesific tuk kurgkan visceral fat ni tp selalunya bila berat badan kita mula turun lemak kt perut yg akan mula2 berkurang.. mek fiber mampu tuk mengurangkan lemak visceral cth cm epal n green peas..

tidur... terlalu byk tidur n kurang tidur akan meningkatkan kadar visceral fat dlm badan.. ehmmm syabb kenelah kurangkan aktiviti musang ni...huhu

stress.. bila kita stress mesti pengambilan makann akan bertmbh n bila bertmbh berat pon akan bertambah...bila dh berat maka visceral fat pon akn bertambah... so elakkan stress... senyum xperlu kata apa-apa..

okeyh itulah antara info yg syabb leh kongsikan ngn syabeebs... so jom kita jaga perut yg ala tomey2... hik3

credit to: webmd

p/s : kalo nk tau cmne nk plan bpe kalori sehari ato cara nk jage badan jom klik ni...jz isi mklumat berat badan n tinggi akan didedahkn ngn info tentg penjagaan berat badan...mudah... WebMD Food & Fitness Planner

Thursday, January 12, 2012

syabab n perut yg ala tomey2...

salam syabeebs...
hari ni syabb terbelek surat khabar beberape hari lalu..
yeahh im kinda outdated bab2 akhbar ni...
ade satu column ni wat syabb berminat nk tahu..ehmm

"perut buncit dikalangn lelaki menunjukkan pengurangn kadar testosterone dlm badan n peningkatan estrogen yg meningkatkn kadar emosi tidak stabil n stress dikalangn lelaki"

lebih kuang cmtu la headlines dia..
then syabab sapu perut yg comel ni hasil berat yg dibundarkan..
wahh adekah kadar testosterone dlm badan ni kurang?ehmmm...
fyi laki pompuan ade dua2 hormone ni tp in normal way guyz tend to have more testosterone..
while woman ade byk estrogen..
so cocit( nme len bg comel plus buncit) ni mang xelok ka?huhu
then syabb tanyelah mr.google...
well syabeebs..
do u knoe people yg ade masalah ngn lemak yg keterlaluan dibhgian perut lebih berbahaya drpd masalh lemak kt bhgian hips n thigh...?
belly fat ni leh menyebabkan masalh kesihatan seperti sakit jantung n strok.. gulp~~
pergghh spe sangka belly fat ni bhye gk n btw org kurus pon bole ade masalah perut cucit..
n bhye die same je..
lemak dlm badan ni ade dua jenis satu subcutaneous fat satu lg visceral fat...
subcutaneus ni kt lemak berdekatan ngn kulit kita... lemak ni mang mudahlah nk kurgkan...
tetapi visceral fat lak lemak kt bhgian dlm... n susah giler nk kurangkan..
 so cmne nk kurgkan?t syabb akan tunjukkn kt entri yg len...sbb masuk kt sini padat2 sgt kt semput lak syabeebs nk bce...kita slow2 e?yg penting sknk sume tau bhwe lemak visceral ni lah musuh utama negera dlm bdn kita...hik3..
xtually rase igtkn entri ni tuk lelaki jew tp leh gk la  perempuan nk bce tuk mase depan nk jge perut hubby cmne.. hehe..
so jom amalkan kehidupan yg lebih sihat
jika bukan hari ni bila lagi?
n kalo bukan kita yg nk mulakan spe lagi?xkn nk tunggu terlantar di hospital kn?
mencegah itu lebih bek dr mengubati...
wahh byk lak peptah..okeyh2..hve a nice day...

p/s: untuk cara2 nk atasi masalah visceral fat leh klik disini

Wednesday, January 11, 2012

Tuesday, January 10, 2012

syabab n thinks the worse case

salam syabeebs..
thinks the worse case so u can survive the obstacle..
nk jd penyanyi?
kalo kene kritik kaw2 pedas cmne? word does hurt u knoe..
nk jadi model?
kene compare ngn model2 lain n people might called u imposter..cm tyra banks ngn naomi Campbell.. n u might turn out to be ask to do half naked photoshoot..
nk jadi popular?
get redy when all yor personal life disebarkan cm cendawan tumbuh selepas hujan..
nk tukar kerja?
gaji?suasana kerja yg len?n boss yg menyakitkan hati?
.......................................
my beloved syabeebs,
anythin u wanna do with yor life..
always thinks the worse case..
mksudnya berfikir panjang n bygkan benda paling kritikal n buruk kalo mek keputusan uh..
bukan apa..bila kita fikir benda paling buruk akan berlaku hasil dr keputusan yg kita amek..
if kita still nk teruskan mksdnya kita sedia tuk berdepan dengn masalah uh andai kata akan berlaku..
n kita xteruskan mksdnya kita tahu keputusan uh bukanlah keputusan yg wajar tuk diamek..
so have u ever think the worse scenario when making any decision?

p/s: put yor dreams beyond the sky if it falls it will fall among the sky.. betul ka ayat ni?err cm salah je..hik3



Saturday, January 7, 2012

syabab dan puas hati..

salam syabeebs..
org selalu berkata bahwa teman sejati uh susah nk cari..
tapi pernahkah kita cube menjadi teman sejati uh?

org selalu berkata dunia ni xadil..
tp pernahkah kita cube tuk peroleh keadilan itu?

org selalu tidak puas hati dengn pe yg ade pade diri sendiri..
tp pernahkah kita berusaha tuk menerima diri kita seadanya?

byk sgt benda dlm dunia ni yg kita xpuas hati sehinggakan membuatkan kita untuk merasa dengki ataupun cemburu dengan apa yg ade pade org lain..
tp...
pernahkah kita terpikir mungkin apa yg kita xpuas ati pd org lain itu sebenrnya persoalan yg sama org lain rase bila berhadapan dengn kita?

A: aku jeles giler muka ko hensem giler..untunglah ramai pompuan nk ko..
B: untung lagi ko sebenarnya sbb ko dpt dicintai oleh org yg menerima diri ko seadanya... sbb org mungkin suka aku hanya kerna paras rupa ni ja...

dunia ni penuh misteri sehinggakan byk benda yg belum mampu memuaskan hati kita..
atau mungkinkah kita yang tidak mudah puas hati dengn apa yg kita ade?
ehmmm.....

p/s: sekadar benda yg wat syabab ase tuk berfikir... huhu..

Thursday, January 5, 2012

Thursday quote #1

silent doesn't meant no voice..
no voice doesn't meant no action...
no action doesn't meant know nothing..

silent... voice.. action..
3 different words..
but really close to wat has happened around us..
have we ever realize it?

p/s: senyum xperlu kata apa apa.. (^_^)

Wednesday, January 4, 2012

Syabab n word does hurt

salam syabeebs..
masuk jew awal tahun ni byk jer benda buruk yg sybb dgr kt malaysia nie..
dr kes sal mahasiswa..
sampailah kes baru2 ni sal amalina che bakri..
syabab kt sini bukan nk olah kes2 ni tp jz wondering about people in the cyber world..
some of them give a negative comment without even thinking how the suspect would felt..
word does hurt...
although it only comes trough cyber world..
but the pain sometimes can be more than u critic face to face..
sometimes without knowing the truth..
people make their own assumption..
regardless for wat happen in the cyber world...
n they r happy become the "cyber bullies"
perhaps they feel secure bcos they hide themselves by the username..
benda ni paling ketara kt youtube..
ade kes yg sbb di kritik dengn begitu pedass sekali one of the youtuber do suicide...
wats wrong for making themselves happy?
one of the video yg syabab tgk which known as "nicole 337"...
this girls ade autism..yup which make her susah nk berhdpn dgn org..
so she step up n become youtuber n upload video2 die nyanyi n do vlogging..
yeah she might be not good in singing n others but wat she did was something brave..
she shows to the world the important to step up n face the haters...
ini video die yg sybb ase cm why dont i share it to the world..
she might be one of org yg selalu jd mangsa cyber..
jom spend about 4minit dgr luahan die tentg "word does hurt"..




p/s: syabab describe H.A.T.E.R.S = Having Anger Towards Everyone Reaching Success

macam2 iklan