ukhwah syabab

Sunday, April 24, 2011

ade perkara yg lawak tp mampu menyakitkan

salam,soe terlalu lme xupdate.. hari ni kalo ikotkan xkn nk rase nk update tp jiwa ni nk gk share tentang  perkara bagi sesetengah orang wat lawak tentang perkara tersebut tp bagi yg dengar merupakan benda yg menyakitkan...
ini sekadar pandangan aku sebagai individu..kalo silap tunjuk ajaq ku sifu.. (^_^)
PERKARA PERTAMA :Warna Kulit
perkara paling orang suka wat lawak adelah tentang warna kulit seseorang..
mungkin kalo ko putih xde effect sgt kot tp kalo ko gelap ato hitam memg nk xnk akan org ckp r tentang warna kulit korg.. ehmm... mungkin bg kaki lawak yg jdkn modal warna kulit sbg modal benda ni sekadar lawak n pendengar nye xleh kuat tacin... tacin?? ehmm... sebenarnya aku ase r bg yg pendengar dorg xrase tacin tp dorg rase di insult ato di hina... ye la warna kulit uh kan tuhan yg beri dr kecik... dorg xmintq pon jd gtu.. so korg yg duk panggil gelap cm gagak r... gelap cm pe la.. nth la bg aku benda ni sgt sensitif.. kalo korg hidup kt amerika korg leh di sabitkn kesalahan mendatangkn racism.. tp di Malaysia org yg di label gtu hanya dikate kuat tacin.. ehmm.. be my guest to be one of the gelap yg di panggil gtu.. then u knoe whether they think it sound funny or feel insult... i guess kalo sekali sekala uh selagi mampu dorg leh kate dorg xterase tp kalo whole of time u insult him or her just bcos of their skin colour.. think again r... we r nobody to insult about a\others appearance..huhu
bagi aku yg selalu kene cmni well sekali sekala aku leh handle tp ade mase aku xleh nk handle tp panas dalam hati je r.. malas nk cr gaduh.. redha je la... korunk kn lebih sempurna...huhu
PERKARA KEDUA : Fizikal seseorang
ini benda paling aku benci kalo ade yg jadikan kecacatan fizikal seseorang sbg modal wat lawak...huhu
pe salah kecacatan seseorang uh smpai nk di jadikan modal wat lawak.. korg dh sempurna sgt yg mampu nk wat lawak tentang fizikal yg tuhan berikan?? imagine kalo r budk kecik yg xtaw pape yg ade masalah kecacatan fizikal tp dr kecik kecacatan die di jadikan sbg lawak..dont u think dat he or she will face psychology problem?? think about it b4 talks.. u may think u jz wanna make a joke but please there is a limit in making joke... especiallly if ur muslim or people who learn about ethics... agama korang ade ajaq benda cmni... tuk respek org...huhu xphm tul dengan dunia masa kini...
npe aku ckp sal dua perkara nie?? jz nk share tentang pe yang aku rase tentang dua perkara ni.. bg korg cmne pulak??
*mood exam tp asyik men je.. plus tetiba jiwa ni ase sakit... btw to those yg terase minta maaf byk2.. xde makna nk tacin2... jz hate when think back why this 2THINGS dijadikan modal tuk wat lawak tentg seseorang..huhu... 

No comments:

macam2 iklan