ukhwah syabab

Sunday, October 23, 2011

Kejadian Menarik selepas Konvo????

salam semuanyer... aku lupa pulak sebelum ni aku nk citew kt korg benda yg menarik yg terjadi selepas konvo akak aku baru-baru nie... sekarang baru nak bercerita walaupun macam dah basi nak gak citer... okeyh selepas kami sekeluarga puas berkonvo kt Unisel tuuu... masa tue nak masuk malam dah sebab dari Batang berjuntai nak ke Kajang uh jauh... so singgah la ke Subang dulu... err cmne leh sampai ke subang tu?hmm kene tanye driver aku folo jer... kitorg pon lepak la kt Kfc...  adik aku time uh teringin pulak nak makan so parent aku folo jela... once dah sampai kat sane... sementara yg lain sedang order aku lak g chop tempat duduk dulu takut ade orang lain yang kebas...
Tiba-tiba...
acece wat suspen lak... mane la tak suspen akak aku kate ada orang mengamuk kat kaunter...
perrrghhh aku mang suka tengok orang gaduh lagi-lagi perempuan..hehe... memang ternyata ade perempuan bergaduh...kalau tidak silap perempuan yg jaga kaunter aku labelkan sebagai gadis A menjerit sbb ayam tak ada... gadis A ni marah gadis B yang tukang buat ayam...aku tanya akak aku ape yang terjadi...akak aku pon kata masalah service ke pe entah yang paling aku xsangka manager perempuan tue siyes suci murni nampak penuh kelembutan tapi tegas... ayat dia yang aku tidak akan lupa bila dia cakap dengan gadis A uh, "kak,pergi berambus dari sini!!saya tak nak tengok muka akak..keluar sekarang!!" perrghh garang gak dia nie...
aku ingat drama gaduh-gaduh tue dah selesai.. aku tak sangka diorang sambung drama gaduh kat luar lak...
macam korang tau Kfc punya cermin tue kan lut sinar an... orang dalam boleh la tgk pe orang luar buat.. lagi2 kalo hal macam yang berlaku kat kaunter tue... maka jadilah sebuah panggung wayang tontonan peminat-peminat Kfc hingga menjilat jari tue... aku lak tengah tunggu jer adegan tarik rambut ke adegan pe kew.. sempat lagi aku bergurau dengan wat dialog konon2 pe yang dorang tengah gaduhkan tue...
sejujurnya aku tidak la tahu sangat apa yang terjadi tapi dari pe yang berlaku mungkin cara seorang manager marah staff depan orang ramai tue perlu diambil perhatian selain tue staf2 saling tinggikan suara pon perlu ambil perhatian... pe yang berlaku akhirnya?ooo lupa pulak... yang gadis A yang dihalau oleh manager tu balik rumah n yg gadis B sambung keje..
so apa moral yang boleh kita dapat kat sini?
#sebagai pekerja kenelah jaga kelakuan terutama bila berhadapan dengan pelanggan...kalau buat perangai macam tue tak ke pelanggan lari?akak aku pon kalau boleh tadi tak nak order sebab keadaan tegang camtue...
#sebagai ketua pulak kita boleh tegur anak buah kita tapi jangan sampai menjatuhkan maruah mereka depan orang lain...jadilah ketua yang empati iaitu memahami sesama pekerja barulah boleh bekerjasama
#cuba selesai masalah ketika bekerja dengan penuh profesional...jangan diikut kehendak emosi nanti hanya memakan diri je...
#perkara paling menarik selepas manager tue marah die kembali senyum kepada pelanggan seolah-olah tidak ada apa yang berlaku... haa...itulah namanya profesional... jangan lepaskan emosi kepada pelanggan..
in the end of the day kami makan Kfc dengan kenyangnya sambil menonton drama adaptasi restoran makanan segera..

p/s: aku kalau cuti sem pon selalu buat part time so kekadang dah terbiasa dengan ragam pekerja... kita tak boleh nak puaskan hati semua orang betul x?hmmm....

6 comments:

Unknown said...

yeah, be professional :)

syabab said...

saiazuan>yup,sgt2 penting uh profesional... :)

Pocket said...

pastinya kakak yang ditengking tu buat problem sangat sangat dah sampai seorang manager nak turunkan level profesionalisma nya sampai ke tahap bawah lutut.

kamu pun, kenapa tak amik vdo? baru lah glamer kakak tu :)

syabab said...

pocket>hahaha... xtually time uh aku tgh carry camera canon EOS 350D.. tp xterpikir nk mek giler nk mek time tuu dengan ramai penonton plus kemarahan impak maksima dorg uh aku takut kamera ni kene baling jer t...hehe

HEMY said...

ok la gadus sebab keje dari gaduh sbb rebut kan boyfriend..ahahahahah

syabab said...

hemy>kalo gadus sbb bf perrrgghhh xdapek den nk nolong...hahaha

macam2 iklan