ukhwah syabab

Wednesday, October 6, 2010

Luahan Syabab: bebanan seorang syabab

salam alaik,
entri hari ni ttg laskar seorg remaja..
nk kate aku islamik xjugak... aku pon maseh bertateh mengenal islam..
lambat?bkn persoalan..selgi mane kita maseh belajar..
buat lah amalan islam mengikut kemampuan spt yg disyarakkan..
mmg r aku tidak begitu islamik..
tp salah kah nk memberi peringatan pada diri sendiri n shabat2 ku yg len?
npe ingin dipersoalkan kriteria2 org yg memberikan nasihat yg bek...
shabat syabab pernah berkata.. bila ade org berdakwah.. lihat ape yg disampaikan.. yg baik jadikan sbg panduan tp jika peribadinya tidak elok maka jdkan sbg benteng agar kita jangan bersifat spt mereka..
tp biasalah manusia xkn penah lari dr mencaci n mencerna sedara sendiri..
 
Bersabda RasululLah s.a.w: “Wahai sekelian yang mendakwa beriman dengan lidahnya, namun iman tidak masuk ke dalam hatinya, jangan kamu mengumpat kaum muslimin, jangan kamu mencari-cari keaiban mereka. Sesiapa yang mencari-cari keaiban kaum muslimin, maka ALLAH akan mencari keaibannya. Sesiapa yang ALLAH cari keaibannya, maka ALLAH akan mendedahnya sekalipun di rumahnya. (Hadis sahih. Riwayat Abu Daud dan Ahmad)

dalam menjalankan kehidupan sbg remaja.. terlalu byk cbran n dugaan yg perlu ditempoh...
kekadang tu mentally lebih tercabar...
nk memikirkan byk benda... spe suruh pikir? tu r tul gakkan...hehehehe...
so kpd shbt2 ku yg sentiase memikirkan byk benda... buat lah amalan 2 sunnah nabi..
kalo marah time berdiri...duduk lah... kalo duduk pon marah g... baring r... kalo ngh baring pon marah amek air sembahyang,berzikir.. memohon diberi tunjuk ajar oleh Allah..sbb segala kesusahan yg muncul dlm diri seseorang remaja tu sentiasa mampu diselesaikan... tiada benda yg mustahil kecuali mati.. bila susah igtlah Allah..tp bila senang jgn lah kita lupakanNya.. kerana Allah xpenah berpaling pon dr kita...
  
Allah berfirman Surah Al-Baqarah (2:286):

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai tuhan kami! Janganlah engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau Kami tersalah. Wahai tuhan Kami ! Janganlah engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai tuhan kami! Janganlah engkau pikulkan kepada Kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir."
 
pada shabat2 syabab yg mungkin ngh tertekan ttg pelbagai perkara.. aku pon byk gak masalah.. tp jgn biarkan masalah tu menyebbkan kita punah harapan.. cukuplah mencaci n mencerna diri sendiri.. hanya menambhkan perit dlm je dlm hati..  byk2kan r kita muhasabah diri.. kerna disebalik setiap dugaan itu ade hiknah nya... pa die?hanya Allah je tau.. kita mampu meneka tp segala ketetapan tu telah tercatit dlm luh mahfuz...
spt biase salam kemaafan.. maaf zahir n batin... sebarang kesilapan mhon tunjuk ajar..
*maaf bkn time raya je....

No comments:

macam2 iklan