ukhwah syabab

Friday, October 14, 2011

Untung VS Defisit BAJET 2012

Salam semuanyer... ehhmm aku nk berpolitik kejap e...hehe.. bukan ape td aku g stalk blog tetibe aku terpana tentang tajuk di ats.... hmmm...
korg tau x defisit tuu ape?? aku pon xbpe tau tp aku assume somethin yg pasai rugi sbb melibatkan pinjaman...
korg tau x hutang negara kita telah mencecah RM437 Billion ? dengan kadar faedahnya sebanyak 10.5% setahun ? xtau??? siyesly??? tepuk tgn ngn aku...sbb aku pon xtau...huhu... tu la aku sibuk ngn dunia siswa smpai xdan nk usha masalah negara... err..alasan jer benanyer...hihihihi...
for more info korg leh usha blog harrazdani...
korg leh imagine x rase2 korg la cmne lah negara kite nk membayar hutang sebanyak tuu??
aku doakan mudah2han kerajaan kite xdibelenggu ngn hutang sbb end up t yg merana percayalah kita semua gak yg makan pon dpt pinjaman pendidikan... dusshh... aku la tuu...
satu lagi entri dr harrazani yg wat aku terpana adelah tentang "Hutang hari ini siapa yang akan byr"
nk tau pe yg aku dapat... " generasi akan datanglah yang perlu membayarnya"..... 
Ayat yg diungkapkan oleh tun Dr. Mahathir yg sememangnyer kita tau beliau seorang yg berpandangan jauh... 
kita bole lihat sendiri lah pe yg terjadi pade negara2 yg banyak berhutang...
yang merana rakyat... huhu..
So pe yg patut kita wat? jalani hidup seperti biasa ka??
Kita mungkin leh membantu kerajaan dengan mengurangkan kadar penggunaan duit...
haa...meh aku citer satu solusi perniagaan...
ade satu kejadian yg aku xsilap berlaku kt switzeland aw...
di sebuah perkampungan ni suka sangat makan telur selalu la dorg beli satu katen(30biji telur)
Secara tetiba harga telur meningkat dr satu tahun ke satu tahun...
maka pening la penduduk kampung tersebut xtau nk wat cmne duit dorg bukannya byk tp harga telur makin meningkat kalo aku xsilap dr harga sebiji telur 20cent jd 50cent... leh bygkn x kalo sekaten bape?perrghgh...
so bermesyurat tingkaplah org2 atasan kt bandar tersebut memikirkan nasib rakyat dorg nie...cmne lah nk kurangkan harga telur... 
haa... las2 dorg come up dengan satu solusi... iaitu meminta penduduk kampung tersebut hanya membeli telur mengikut kemampuan... kalo hari ni nk gune dua bijik maka beli lah dua bijik ja... n seterusnya... semenjak kempen beli ikut keperluan uh dijalankan..korg nk tau x pe yg terjadi?? haaa...suspen x??hihihi
harga telur menurun secare mendadak... perrgghhh.. terbek woo.. mne leh turun?? haa meh aku nk hbq kt unk...hehe
cmni...
bila pembeli membeli telur ikut keperluan maka byk x telur yg akan ade kt kedai uh??? mestilah byk kan sbb org beli beberapa bijik bukan satu katen... so bila byk sgt katen telur kt kedai... org kedai nk order x kt pemborong?? mestilah x kan?? kalo pemborong xdpt order dr kedai byk x telur2 ayam kt kilang?? mesti bykkan... bila telur byk maka penternak kenelah kawal ayam dr bertelur...tp boleh ka??mestilah xkan...so cmne nk elakkan dr pembaziran telur?? dorg pon kurgkan harga brg penternak kurgkan harga brg kat pemborong n pemborong kurangkan harga telur kt tauke kedai n tauke kedai nk xnk kenelah kurgkan harga telur... haa... bijak x idea tuu?? so pe la pulak kaitan ngn kitew lak?
korg xdpt lg ka idea aku pe?? kita leh bantu kerajaan kita ngn cara kurangkan penggunaan setiap brg mengikut keperluan... okey aku mek cth paling senang minyak petrol..perasan x harga asyik meningkat jew?? kalo setiap rakyat malaysia sanggup berkorban hanya mengisi minyak ikut keperluan tuk sehari percaya atau x kita mampu kurgkan harga minyak... mcmne?? stesen minyak dorg selalu mek minyak dr kilangkan... minyak kt stesen dorg cepat habis sbb rakyat malaysia selalu isi minyak kasi full... so semakin kerap la minyak kt stesen uh nk kene top up.tp kalo setiap dr kite hanya isi ikut keperluan... tempoh minyak tuk tahan lebih lame kt stesen tuu mesti lame kan?? sehingga leh memeningkan kepala pihak kilang sbb xtop up minyak... so bila kilang pon minyak byk sgt.. kawasan perlombongan minyak pon akn berlaku pembaziran la sbb byk sgt minyak xdigunakan... so nk xnk harga minyak kene kurgkan tuk elakkan pembaziran... haaa... tp mesti korg xnk kan wat cmtu??semua nk keje senang jew... itu yg aku ckp kalo kita nk tolong kerajaan mudah jew tp kite kene saling memberi kerjasama.. so kalo korg rase idea aku ni bernas kn.... pe kate same2 kite sebarkan... same2lah kite membantu negara yg tercinta... kalo semua org dpt maklumat nie sape tau kita akan ade satu komuniti yg besar yg sanggup tuk membeli barang hanya ikut keperluan... percaya atau x xde benda yg mustahil cayalah... hehe maaf panjng sgt hari ini...


p/s: Hidup berhutang hanya akan wat kite lebih merana...huhu

1 comment:

Anonymous said...

wah..
sgt2 bagus entry nieyh!
sokong kau!
jom berbbelanja mgikut keperluan!

macam2 iklan