ukhwah syabab

Friday, October 21, 2011

Sangkaan VS Berkata-kata

haa... sempena hujan lebat n kilat sabung menyabung dibangi nie... aku ingin bercitera tentang sangkaan n berkata-kata... haa pe yg aku cube ckpkn ini?mcm ni selalu sgt manusia ni suka bersangka..xkisah lah sangkaan itu baik mahupun buruk...begitu juga dengan berkata-kata... baik ketika berhadapan mahupon dibelakang orang yg dikata...
dalam kite mengenal kehidupan... acapkali kita akn bersangka... seperti pertama kali kita jumpa seseorang mesti kita akn bersangka..xkisahlah baik mahupon buruk...
begitujuga dlm berkata.. kekdang kita lupe tuk menjaga tutur kata madah berbicara... kita akui kita jenis hembus ataupon ckp direct plus dengan kata2 sepedas cili... kita sedar pe yg kita tuturkn mampu menyakitkan seseorang.. tp kita xpernah belajar dengan pe yg sudah berlaku.. itulah manusia... kita sedar n akui benda yg kita lakukan tp kita xkan semudah sedar tuk mengubah kesilapan yg kita lakukan...
kita sembang nk menjaga hati org lain... menjaga hati shbt handai... tp dibelakang kita mengata... n berkata-kata... n terus membuat sangkaan... yg selalunya buruk dr yg baik... kita berkata itu suatu gurauan... tp dalam gurauan itu wujud sindirin...itulah manusia...
perrghhh npe ayat ko cm sastera gilerr ni beb... ko bukan mek bidang sains ka?
errr.... itu sume perkara yg aku nk kita semua renung2kan...
bersangka buruk n mengata baik di depan n belakang bukan benda yg elok...
kita tgk seseorang n mulalah kita kata org itu inilah..gitulah ginilah...
kita dgr org tue berkata tentg kita mulah kita gitu la ginilah... ceh..mcm terase lak...haachim..
kekadang aku xphm dengan kitaran hidup manusia nie... mereka sedar n akui betapa lazernye lidah dorg sehingga boleh membunuh beribu2 "tentera hati" tetapi mereka xpernah belajar tuk mengawalnya.. siyes doe aku xleh kawal... itu semua tipu... setiap perbuatan n perlilaku(nampak sgt penekanan pd "perli" tue) yg kita lakukan kita mampu kawal... itu semua berbalik kembali kpd "Berfikir sebelum berkata-kata"...
tp aku gurau je beb... hmmm mudahnya tuk berkata segalanya itu suatu gurauan... bukankah dlm hiburan nabi menggalakan kita tu bersederhana... maka dlm gurauan itu ade levelnya... kalo dh smpai ade member tacin mcm blog syabab ni ehem3... oke blog itu cth je jgn tacin lak.... itu bukanlah gurauan nmenyer...
e'eleh aku xnk jd hipokrit...aku nk jd diri aku yg sebenar... hmmm adekah dengan merendah2kn maruah org lain n berkata2 lazer seolah2 engkau lah insan terbek di muka bumi...itukah diri ko yg sebenarnya? adekah itu yg cuba tuk ko buktikan?fikirkan kembali kenpe hidup ni wujud perkataan hipokrit... hipokrit tue berpura2... tp mcm dlm agama aku... iaitu islam... mang hipokrit tue xelok... tp islam menganjurkan kami sume tuk sentiase melunturkn kata2 yg baik2... even kalo tuk memperbetulkan kesilapan seseorang pon perlu dengan menggunakan mechanisme yg tidak menyakiti hati org lain.. salah satu citew zaman nabiku iaitu Nabi Muhammad S.A.W tentg hidup sbg muslim yg paling aku suka ialah...
ade suatu hari tue seorang jiran nabi ni perempuan tua kalo xsilap berbangsa yahudi xsuke dengan nabi..sehinggakan sanggup meletakkan najis dihadapan rumah nabi tanda kebenciannya pade ajaran rasullah... setiap hari perempuan tue meletakkan najis dihadapan rumah nabi sehinggalh ade satu hari tue.. perempuan tue xletak pape.. nabi pon pelik n mencarinya n dpt tau die tgh sakit... maka nabi pon kerumahnya membawa sesuatu... maka diberikan sesuatu itu kpd perempuan itu?nk tau pe?buah-buahan... menangis n terharu perempuan tue sbb sedang die selalu memberi najis pe yg dibalas oleh nabi adelah makanan... itulah perbuatan seorang muslim sejati... itu yg nabiku selalu ajar bahawe dlm hidup ni seburuk manapon kite diperlakukan oleh org lain jgnlah kita balas dengan perkara yg sama... tp balaslah dengan perilaku yg baik...
itulah beza org yg memahami ajaran agamanya dengan tidak....
drp citew td tue... aku jz nk shared betape pentingnya kita mengawal perilaku kita... kita boleh ubah percayalah... kita yg menentukan spe yg kita nk jadi..n aku pon xsempurna... aku pon selalu gak mngata n suka sgt bersangka... tp yg pnting kita belajarkn tuk menjadi manusia yg lebih bek dr hari ini....

"apabila berkata-kata,lunturkan perkara semanis kurma.. apabila bersangka... maka bersangka baiklah seolah2 itulah perkara paling indah pernah kita lihat... kerna racun kurma itu adelah berkata benda yg tidak elok... n seteruk-teruk gambaran adelah bersangka buruk."-CSS-
renung2kan n selamat beramal...

p/s: ehmmm.. hujan yg turun buatku menghitung waktu dlm sendirian...

6 comments:

Lelaki Ini said...

jum bersangka baik!

eman said...

lelaki ini>jom!!hehehe

Edy Fee said...

musim hujan nak wat cmne.
hurmmm penah dengar citer ni dlm ceramah..bus!

eman said...

edy fee>tp hujan ni wat aku sakit la pulak...huhu

Saiazuan said...

mulut.. memang merosakkan...

Ahmad Sabri Muhamad said...

salam...
ade typo sikit der....
Nabi Muhammad S.A.W
papepun, JOM BERSANGKA BAIK...

macam2 iklan