ukhwah syabab

Thursday, October 27, 2011

Professionalism: how good are u?

"anything about work remain at work, and when ur at home act like ur at home"
haa... sejauh mana korg mampu bahagikan mentaliti korg tentang professionalism?
walaupun kita selalu guna dialog macam kat atas tapi tuk melaksanakan tuu tak mudah...
di sini aku sediakan beberapa situasi...

Situasi 1
pasangan suami isteri bekerja dalam satu syarikat yang sama, si suami bertindak sebagai bos la..
satu hari tue ade isu dalam perniagaan membuatkan si isteri yang menjadi orang bawahan si suami di marahi kerana tugas yg si isteri lakukan tetapi si isteri pertahankan pe yg dibuat tue betul... soklan yang mudah.. mampukah si isteri pulang kerumah n bertindak sbg isteri n mungkinkah bos td bertindak lebih tenang sbg suami bila berada dirumah?

Situasi 2
sekumpulan kawan karib anis,amelia,anastasia dan amira duduk satu rumah sewa.. dorang nie pon satu kursus..satu hari dorang diberi tugas tuk melaksanakan assignment secara berkumpulan... dorg memilih tuk berpasukan sbb lagi mudah tuk berhubung...tetapi ketika sedang melakukan assignment cth cm tesis an yg org kata sgt2 komplikated maka mereke pon berselisih faham ketika berbincang di kampus..masing2 saling menuding jari itu kata yang ini yang ini kata yang itu... persoalannya mampukah mereka bertindak profesional tuk membiarkan ape yg berlaku time kt kampus remain kt kampus and be like BFF again bila ade kt rumah?korg rase boleh x?

aku hilang idea jap...haha... so aku sediakan dua situasi untuk kita renung2kan n selamat beramal...
dua situasi ni aku rasa agak general untuk kita fikirkan bersama n kaitkan kot2 kalo pernah berlaku dalam kehidupan kita...

p/s: honestly im not so good in profesinalism... sbb bila aku bertindak seperti dialog di ats masalah org yg terlibat mungkin xleh nk cope pemikiran yg cmtu..n sebaliknya...hehe

6 comments:

Lelaki Ini said...

aku pun tak boleh!
sumpah..
memg akn bercampur aduk..
peribadi n kerja...
adeyh2

eman said...

lelaki ini>kan?aku pon payah nk wat...huhu...

Saiazuan said...

sedang praktikkan profesionalism :)

eman said...

saiazuan>ayok kita try praktiskn...mudah2han berhasil...hehe

Edy Fee said...

kerja perlu bersistem..baru mudah

eman said...

edy>wahh edy mesti seorg yg mampu bahagiakan tugas antara umah ngn kerja...

macam2 iklan