ukhwah syabab

Tuesday, March 15, 2011

Cara2 nak maki dengan penuh kemelayuan??

amcm tajuk ni??hehe.... aku selalu tgk perilaku org melayu sknk n dulu teramat beza... so aku nk tunjuk r kt kowg ttg tradisi melayu yg lebih suka menyindir instead of maki direct to the point... well aku akui xsume org suka menyindir tp siyezly sejak aku tgk video oh yeah : sentap hati mak nak (tgk kt bwh)



so aku pun agak2 terikut ngn trademark sindir2 kemelayuan ni... so cara2 tuk melakukan SENTAP (sindir2 menyindir) adelah :
#dengan cara tuturkan kata2 yg indah..
#mata pandang ke ats... kalo mampu juling korg juling r .. haha
#tgn ke dada atau ke bahu...
jom try menyindir:
1st situasi:
kalo r member korg asyik mark korg ngn bhse2 yg kekadang uh wat korg annoying giler r ato rase cm nk tumbuk je minah/mamat uh... so dr korg gune kekerasan korg ckp r dengn SENTAP nya... hehe
so bila dorg perli,mngejek ka ato mengata ka... korg balas la
@terima kasih sbb mengata aku, aku memg suka korg ckp sal aku..sbb satu ari korg xckp sal aku...aku rase cm xlengkap je hidup ni... (pas uh wat gaya2 sentap)

2nd situasi:
ni kalo korg berdepan dengan esement2 yg membuak2... saje nk wat otak korg xberat... salah sendiri gak wat keje las2 minit... tp incase r korg nk ckp kt diri sendiri ka, kt member2 yg wat keje las minit ka atopun kt lecturer yg bg esement byk sgt uh(mcm ade bran je..hehe)... korg leh try ckp ngn ppenuh sentap kemelayuannya..
@wahhh...byknye esement kene wat..suka sgt... aku masuk U memg tuk wat esement pun tiap2 ari.. (pas uh sentap la ngn gaya)

3rd situasi:
ni sape yg berani wat memg aku tabek r... korg xnk break up ngn cara penuh emosional n t masing2 under presure n so on... lets try dis
ni tuk yg kene break r..korg jgn r ikot emosi sgt korg kene sempoi melawan...jgn tunjuk korg lemah sgt.. althought i knoe how pain when u lost someone u love... but u can try it...
@terima kasih sbb tinggalkan I(/SAYA/SYG/n pape r korg bhsekn diri uh..) I memg nk u tinggakan I pn... supaya i leh move on.. so i pun xpyh r nk kusutkan fikiran tuk asyik2 fikirkan u sahaja... n sume benda yg i penah kasi uh I memg IKHLAS(tajamkn semmpunya tande geram..hihi) bg u xde kaitan pun ngn perasaan cinta ni... (sentap r dgn berani)


amcm?ni cth 3 situasi r... n btw situasi ni xde kaitan ngn yg hidup mahupun yg meninggal dunia so kalo berlaku pun hanya kebetulan so aku minta maaf kalo2 ade yg terase.. aku jz nk highlight ttg unsur sindiran dlm culture melayu... korg rase r elok xelok budaya menyindir nie?? kekadang kita rase berkata jujur lebih bek tp caya r xsemua org mampu handle n even ade ja yg akn melawan... dr korg fight2 gune fizikal end up ade yg cedera parah n masuk jail... well korg sindir tp ngn kata yg bek adelah lebih bek... mungkin ramai yg kate aku suka berkata jujur... well kekadang bila kita jujur kita akn byk berkata ikut nafsu n kekadang kita mampu wat ramai org marah... so bila bersentap.. kita gune perkataan yg bek n aura positif dr pertuturan kita uh sekurang2 mampu wat kita rase lebih lega n kurang r rase nk MEMAKI org xtentu pasai... tul x?? sbb name pun hidup dlm dunia masyarakat... sampai bila kita bermusuh tul x? so selamat melunturkan kata2 yg baik2... hehehe (^_^)

No comments:

macam2 iklan