ukhwah syabab

Friday, February 4, 2011

apabila dunia mulai bergolak...

Salam semuanyer... dlm tempoh beberapa hari ni byk pulak benda yg telah ku alami... n pade tika itu juga satu dunia ade j benda yg bergolak pade saat aku pon dlm pergolakan jiwa..
ehmm... entri hari ni menyingkap kehidupan di alam fanaa ni yg kte xkn tau ble masenyer saat kite akan kembali semula pade yg MAHA ESA... dlm temoh beberape ari ni aku melihat dengan kaca mata ku sendiri bagaimana kehidupan manusia itu mampu berubah... 
..............................
melihat dunia pade waktu yg sama seiring dengan perubahan yg berlaku dlm hidup aku.. br2 ni dunia degemparkan ngn bala yg menimpa di mesir.. tp saat itu juge setiap negara sedang mengalami isunya sendri tamsilnya malaysia dengan pilihanraya kecilnye.. kekadang tidak semua citera yg kita peroleh dr media itu merangkumi ape yg berlaku di dunia nie.. kekadang buat aku terpikir... adekah dunia ni hanya menyajikan pe yg ingin dilihat oleh manusia?? saat dunia tertumpu pade satu isu.. tika tue wat aku terpikir.. gmana pula musibah yg menimpa di tempat len... kekadang wat aku cukup muak melihat dunia ni tidak berinteraksi secara istiqamah.. setelah tertumpu kpd satu bhg.. bile ade isu yg lebih menarik...terus dunia berpaling pade tempt yg lain.. masihkah punya harapan tuk kite merenung dunia ni dlm sudut persepsi yg berbeza tp masih mengekalkan istiqamahnya???
kekdang aku terpana merenung nasib sahabat2 ku di palastin saat dunia semua berpaling dengan isu di mesir... tidakkah melihat seolah2 kita hanya suka tertumpu pade tempt yg kita nak? mungkinkah kita xdpt emrase pengorbanan mereka di palastin..,mungkinkah saat mereka berjihad sedangkan kita sibuk merenung nasib negara kita sendiri??tidak gtu?mungkinkah dunia ni lebih memikirkan diri sendri drp mementingkan persaudaraan??renungkan lah
..............................
tika saat dunia sedang berubah..dunia ku pun turut berubah.. aku berjumpa dengan ramai insan yg aku sayangi.. tp pada mase same terdetik saat aku meluahkan kasih n syg itu... mungkinkah akn timbul inginkan kasih itu dibalas??tika perkara itu terdetik.. wat aku melihat semula bagaimana kaca mata dunia melihat suasana sedemikian...mungkinkah aku pun insan yg mementingkan diri??saat itu ku mulai istighfar... aku cube bawak2 jauh perkara itu dr terbenak dr akal fikiran ni.. ye aku mungkin akn gtu...tetapi selg aku belom lg.. aku akn pertahankan prinsip ni... keikhlasan dlm persahabtan... keikhlasan dlm kekeluargaan... keihlasan dlm pertemuan... semua ni aku kene citrakan dlm sebuah mahligai..  selagi aku mampu.. selagi Allahmasih izikan kan... akn ku luahkan segala kasih sayang yg mampu aku berikan pade semua insan yg ku sayang... umi n abah yg ku cyg.. kakak n 3 adikku yg ku cyg.. sahabat2 ku yg ku sayang... walo seperit mane hati ni aknterima cobaan... tp keteguhan n ketabahan hati ni jualah yg akan korbankan segalanyer demi cinta, kasih n sygku pade kalian.... ku harap dunia dpt melihat n berkata... samae2lah kita luahkan kasih n syg dlm dunia ni.. kerna kita tidak akn sedar saat esok akn tiba atopon tidak..tp saat ni kita mampu mengubah sesuatu.. saat ni jualah kita menentukan samaada bagaimana dunia berputar... saat ni jualah wat aku muhasabah... bhw dunia pon mampu mengubah sesuatu... tp terpulang kpd penghuni di alam ni.. ingatlah para pembace, mungkin kite ni bukan lah insan yg paling baik di muka bumi Allah... mungkin juga kita merasa kitalah yg paling jahat dimuka bumi Allah...tp pecayelah walo sebaik mahupon seburuk manapon kita menilai diri ni... percayalah saat kita tidak sedari... hati kita ni hati yg paling mulia... sbb ape?? sedangkan kain paling kotor mampu dilunturkan... sedangkan batu yg keras apabila selau dihujani air mampu rebah.. apetah lg hati yg lembut ni?? cuma ingatlah wahai penghuni dunia.. walau setinggi mana pon harga kebaikan yg anda lakukan pade org lain.. jgn sesekali memikirkan tuk peroleh sesuatu walau pon saat anda memerlukan sesuatu.. kerna tika itulah saat pengorbanan paling tinggi mampu kita lakukan... memnerima keikhlasan yg kita lakukan dengan sebaik mungkin... walllahualam...

No comments:

macam2 iklan