ukhwah syabab

Friday, December 23, 2011

syabab n kata-kata...

salam jumaat syabeebs,
syabab hari ni nk berkata-kata tentg persoalan2 nih..
apabila perempuan lawa mengatakan bahawa fizikal tuu xpenting yg penting hati....
tapi berapa ramai org yg menerima perempuan yg kurang lawa?

apabila org kaya yg mengatakan harta tuu xpenting yg penting amalan tapi berapa ramai org yg miskin phm tuk tak mngejar harta benda kerna tnpa harta cmne nk kasi anak bini makan?

apabila orang yg pandai n cerdik berkata pe gune kalo pandai kalo budi bahasa xde tapi berapa ramai org kurang cerdik n xpandai mau menjadi pandai walopun dorg ade budi bahasa?

tiga2 persoalan kekadang kita sbg manusia jarang ketenghkn... selalunya org yg berkata-kata xkn phm pe yg org yg menerima kata-kata cth cm yg pertama tue lah apabila perempuan lawa ckp fizikal tuu xpenting yg penting hati..tp berapa ramai perempuan yg mngejar tuk jadi cantik sbb masyarakat melihat kecantikan walopun masyarakat tahu hati tue penting.. benda cmnie lah yg syabab xphm..

imagine kalo perempuan xlawa lak ckp cmtu.. "kecantikan tue xpenting yg penting hati..."
so pe lak yg org akan kate?mungkin "ceh dia ni xlawa tu yg nk sedapkn hati ckp cmtue"
tanpa kita sedar sbb prasangka mcmni lah yg membuatkan setiap manusia tue xkan puas dengan apa yg dimiliki kerana sbg manusia kita xsempurna...
mcm org kaya mungkin kaya ngn harta tp bukan kasih syg
tp org miskin mungkin miskin ngn harta tp kaya ngn kasih syg..
bila masing2 terpengaruh ngn faktor persekitaran n tak mampu berpuas hati dengan diri maka masing2 mula mngejar pe yg mereka nak.. tak salah nk mngejar as long as tidak akan membebankan diri sendiri di akhirat kelak...

p/s: follower yg ramai xmenandakan blog tue bagus tp blog yg bagus mesti ramai follower..haha.. 

4 comments:

ubaidillah zulkefli said...

manusia dciptakan sebaik-baik kejadian..
xada yg lawa xlawa..
tuh my opinion jek ..
=D

syabab said...

ubaidillah>yup2 betul2.. sbb itulah kite kenalah mensyukuri ngn pe yg kita miliki :)

Rtp Farra Arisha said...

mentaliti manusia berbeda2 oleh kerna kita diciptakan berbeda2 dari segi fizikal dan mental. everything on ourselves have to accept well, no objection anymore..:') so, starting from now, have to be so grateful to God for creating us in this beloved world with the great people surrounding..happy saturday night..

syabab said...

rtp farra arisha> yup dats the point must be grateful for wat God have create us...

macam2 iklan