ukhwah syabab

Friday, December 9, 2011

syabab dan sedekah

salam jumaat syabab's readers..
time duk kolej kediaman dulu rajin syabab kuar makan..yelah nk masak cm malas lak..hehe
so bila da kuar makan uh byk la benda yg syabab suka perhatikan.... its my natural habit cant help it..
benda paling selalu syabab face adelah time tgh makan akan ade insan biasa yg mengiringi warga istimewa pancaindera(pepaham sendiri e) tuk meminta sedekah...
acap kali mereka dtg ke meja time syabab makan setiap kali mereka berkate-kata...syabab akan senyum sahaja... tp kekdang senyuman uh xberbalas pon... salahkah syabab senyum?bukankah senyum pon satu sedekah?errr.. (awkward moment jap)
syabab suka berjalan n walk along the street n meets different people wif diffrent attitude but paling syabab tertarik mesti tgk insan2 yg terpaksa menghulurkan cawan tuk meminta sedikit kewangan agar mereka dpt teruskan kehidupan.. to be honest selalu sgt bermain di minda persolan kenapa wujud peminta sedekah?knpe perlu orang yg normal pergunakan mereka2 yg istimewa tuk menagih simpati n peroleh kewangan dengan sebegitu rupa?pernah sampai satu ketika otw nk makan uh syabab ngn member2 ternmpk turun secara ramai2 golongan ni turun dr bas tuk memulakan aktiviti meminta sedekah..terdetik buruk sangka dlm hati ni tergamaknya mengaut keuntungan dgn sindiket sebegini rupa..huhu
mungkin tnpa kita yg hidup senang nie sedar walopun kita bangga dengan kemegahan negara kita yg membangun ade jugak insan2 yg masih hidup penuh kepayahan hingga terpaksa meminta sedekah walopun bukan itu yg mereka mahu... tp setiap kali mereka meminta sedekah pelbagai tohmahan yg kita beri sperti mcm xde keje len jew selain bersedekah... org mintak sedekah ni sume malas nk cr keje..nk cr jalan senang jer.. dan pelbagai lg tohmahan yg berbaur kepedasan cili org melayu dlm bebicara..
mungkin kita xsedar mereka2 nie telah pon berusaha cuma tiada rezeki... mungkin juga mereka nk bekerja tp anak2 mereka yg masih kecil spe nk jage... mungkin jugak mereka nk sgt bekerja mcm org biasa tp syarat kelayakan tuk bekerja tidak layak... mungkin juga mereka ingin bekerja tp dek kerana pengangkutan pon tiada mereka xdpt nk bekerja..mek public trnsport?tuk survive dlm sehari pon belom tentu mereka bisa..
apa2pun sbg manusia kita mek lah iktibar hidup ni umpama bulan purnama yg kekadang sabit kekadang separa tp akan kembali purnama.. hidup ni xmenentu kalo kita memandang rendah org len xmustahil suatu hari nanti org akan pandang rendah pada kita... peace y'all..

p/s: ayah chik syabab pernah ckp kalo kita xnk bantu org lain jgn duk mengata org uh... kalo nk tolong tolonglah dengan seikhlasnya tnpa harapa pape balasan...

6 comments:

Hanie_Dew said...

aku cukup tak selesa bila mereka dtg tem aku tgh makan. rasa annoying. tapi bila fikir balik. bayangkan kalau kita di tmptnya.

kalau kita tak beri duit, kesian.
bila kita beri duit, sindiket kaya dan terus kembangkan "bisnes" nya. makin ramai akan direkrut utk jadi peminta sedekah.

Hanie_Dew said...

kemain ko kan samapi pelekat hologram ko nak.

belogkiter said...

sellau bersyukur kalau ada peminta sedekah datang.. sebabnya kalau diri sendiri nak pergi cari fakir miskin,, alamat takda lah sampai bila bila.. anggap peminta sedekah yang datang ni, adalah dari kehendak Allah SWT..

Jue said...

Wah aku x sangka ada org lain bfikiran sama. Slama ni aku ingat aku sorg je yg suka fikir mende2 gitu.aku pun suka tanya diri aku mende sama. Kenapa, apa bagaimana

Tu la, x tlg karang ksian kan..tlg pun jd cam hanie ckp lak nanti

Asrul "iLham" Sany said...

gua akan bagi kalau yg dtng tu perempuan or budak2 sajork

kalau yg dh laki, cacat cam ne pun diharamkan mintak sedekah, patot cari hasil sendiri

:D

Hanie_Dew said...

Sebaiknya jabatan kebajikan ada penguatkuasa utk banteras sindiket mi

macam2 iklan