ukhwah syabab

Friday, December 2, 2011

Harapan vs Usaha

selamat pg syababe n syabro...
byk yg berlaku time 2minggu syabab mek exam... nk je syabab citer time uh tp mase lak xmengizinkan... oke salah satu benda yg syabab nk share adelah tentg usaha n harapan... kekadang xsemua usaha kita akan seiring dengan harapan kita..
sbb itu adekalanya ada antara yg mudah putus asa setelah segala usaha yg diluahkan tidak seperti yg diharapkan.. tp itu tak menandakan kita gagal.. kerna setiap manusia itu perlu gagal tuk peroleh kejayaan... mana ade manusia yg dengan mudah peroleh kejayaan..oke ade memang ade tp itu lak peranan rezeki tuhan.. tp tuk konteks kita dan usaha... kita hanya mampu merancang tp biarlah tuhan menentukan..
so perlulahkah kita depressed bila temui kegagalan?
mestilah tidak.. even pereka telephone pertama di dunia Mister Alaxender Graham bell pon temui 1000 kegagalan sebelum berjaya mencipta telehpone yg samapi sknk kita sume gune... haa..
tp bila harapan xmenepati dengan usaha xke cm kecewa?
yup itu syabab paham tp syabab percaya selagi mana kita meletakkan harapan paling tinggi segagal mane pon kita setelah byk usaha yg dilemparkan nescaya satu hari nanti berbaloi gak.. selalu org nk selamat dorg letak harapan dijalan selamat supaya walopon usaha dorg xsetimpal dorg elakkan dr rase kecewa.. tp syabab rase bek kita letakkan harapan ditempat tetinggi sbb kita akan tahu betapa pentingnya kita tuk berusaha agar harapan yg kita nak tuu tertunai... mcm panjng lh pulak..oke la tuu sje tuk hari ni...selamat bermuhasabah..

p/s: syabab pon kekdang selalu gak kecewa bila harapan xseperti usaha yg dihasilkan...

4 comments:

Anonymous said...

ahrapan yang tinggi usaha pun kene tinggi jugak. harapan tinggi usaha less hanya angan angan. kan. kan. kan.

Asrul "iLham" Sany said...

gua berusaha untuk takmo beli kasut lagi next year...

ada kaitan ke?

hahahhaa

Unknown said...

selepas berusaha, bertawakal..

syabab said...

hanie_dwe>setuju... sbb tuu la kene berusaha sungguh2...
asrul>hahah...ade je...
saizuan>yup2 sgt2 setuju...

macam2 iklan