ukhwah syabab

Friday, October 21, 2011

Syukur feat Redha

salam semuanya.. haa entri ni da supe cm buat album la pulak... btw entri ni xde kaitan ngn mana2 artis baru tp CSS citera sworang syabab nk ckp tentang syukur n redha... kenpa? dpt idea ni bila tgk ramai blogger yg ckp sal syukur n redha...
pernah x korg rase smpai satu peringkat kenapa la hidup org len lebih bek?
kenapa la senang sgt pe yg dorg nak dorg dapat?
kenapa la byk sgt benda xadil?
soklan2 cmni la kekadang sedikit sebanyak mampu wat kite tergugat ngn kepercayaan kite sendiri...
kenapa n mengapa kita rase begitu aku rase setiap dr kite mampu menjawabnyer kerana setiap dr kita mesti mempunyai alasan berbeza tuk berasa sebegitu...
belajar tuk bersykur dengan pe kita ade mungkin senang tuk dilafazkan tetapi xmudah tuk dilaksanakan
belajar tuk redha dengan pe yg kita ade pon mungkin mampu dilafazkan tp tuk dilaksanakan mungkin memerlukan seribu satu langkah....
tetapi walau bagaimana payah sekalipon... kite kenelah belajar jugak.. kenapa?
sbb kehidupan di atas muka bumi nie bukan lah suatu perjalanan yg mudah even nk belajar ckp huruf ABC pon perlukan mase tuk belajar kn?inikan pulak realiti kehidupan kite seharian...
cube korg renungkan ayat nie...

"Kita selalu mngejar benda yg kita tiada sehinggakan kita terlupa n xsedar kita mempunyai benda yang orang lain tiada"

normal la selalunyer kite selalu kejar benda yg kita xde... kene berusaha n berharap kite dpt pe yg kita kejar tuu...ade yg dpt ade jugak yg xdpt...tp yg penting kite usahakan? dapat xdapat biarlah jadi hal kedua..yg penting effort yg kite letak tuk kejar pe yg kita dapat uh...
tp dlm kita mengejar benda yg kita xde tuu kite selalunyer memikirkan tuk memperoleh tuk kesenangan kita... tp percayala manusia ni walopon kite dah dpt pe yg kite peroleh kita akn cube tuk nak lagi...nak lagi... maksdnya kita xkan pernah rase lengkap kerna byk sgt benda yg kita nak n xdapat...
sehinggakan kita terlupa ade ramai lagi org yg xde benda yg kita sendiri ade...
betul x?kita selalu sgt fikir tentang pe yg kita nak... sehingga kita xsedar ade org sekeliling kita mengejar benda yg kita ade...
kita salahkan tuhan n kepercayaan sendiri bila hadapi kesusahan n tidak peroleh pe yg kita nak...
tp sedarkah kita berapa ramai org diluar sane yg tersangat2 jeles dengan diri kita kerana kita ade benda yg dorg xde?
sama2 lah kita renungkan kekdang kelemahan yg kita rase sgt xsuka dalam diri nilah kekdang kekuatan yg dicari oleh orang lain...

mak aku selalu pesan.. kalo kita rase kita tidak boleh...fikirkan semula kenapa orang lain boleh... sedangkan kita sume ni dr asas yg sama iaitu debu tanah... yg peniting jgn mudah putus asa...berusaha n bersyukur dengan pe outcome yg kita dpt dr usaha yg telah kita wat n belajar tuk redha...

ingatlah di saat kita xbersyukur dengan pe yg kita ade..org lain sedang berdoa n berharap memperoleh pe yg kita ade... inilah kitaran hidup manusia.. dr sinilah wujud manusia mengejar benda yg dorg xde...

renung2kan n selamat beramal..

p/s: kekdang org len belajar ckit ja terus leh perform time exam tp org yg selalu berusaha result yg dpt mungkin xbpe cemerlang.. bukan kerana kita xpandai tp kita belajar tuk memahami manakal mungkin org lain belajar tuk exam....

8 comments:

Addin said...

bersyukur la dengan apa yang ada sekarang. sebelum nak demand, merungut, kita lihat dulu orang yang lebih susah dari kita. sentiasa la ingat bahwa masih ada orang yang lebih susah dari kita.

Lelaki Ini said...

macam entri aku semalam pun cakap pasal bnda sama..
adeyh..
aku kena lebeyh belajar ttg syuku!

Edy Fee said...

bese la..manusia kan ussah nak bersyukur..hahahhaa
hurmm ade jugak ayat prof tu..renung2kan..dah selamat beramal.haha

Edy Fee said...

bese la..manusia kan ussah nak bersyukur..hahahhaa
hurmm ade jugak ayat prof tu..renung2kan..dah selamat beramal.haha

eman said...

addin>yup2 cant agree more...hehe

eman said...

lelaki ini> xper bro pelan2.. aku pon cm ko masih belajar tuk bersyukur..

eman said...

edy fee>hahaha... itu ayat penuh syahdu tu... itu pasai suka gune...haha

Shazali said...

a'laika salamun,

ade remix version x neh??
hehe
boleh colabo dgn taubat =P

fi aman Allah
L.N

macam2 iklan