ukhwah syabab

Thursday, October 6, 2011

Sahabat : Realiti vs Fantasi

"Sahabat bukanlah insan yg selalu disamping kita tp insan yg selalu memikirkan pasal sahabtnye dan turut merase pedih apabila sahabtnye merase pedih.."

xpi dalam hidup ni xsemudah ABC tuk mencari insan sejati bergelar sahabat..
aku tabik nabi Muhammad S.A.W mempunyai sahabt sejati.. ehmm... aku ingin juga mempunyai sahabat2 sejati seperti beliau.. xpi ternyata itu mungkin hanya sebuah impian dlm "fairy tale story"... aku bkn ckp xwujud da sknk xpi susah nk jumpa.. kalau jumpa pon mungkin hanya seketika... sbb tu sesetgh kita berpaling pade balak,awek, isteri n suami sbg tempat berkongsi 1001 lumrah hidup.. ade juga yg jdkan adik beradik n sedara mara sbg sahabat.. itu terpulang kepade individu bagaimana pengiktirafan sahabt tu.. err aku lak cmne?ehmm aku bezakan pade dua... satu sahabat n satu kawan... kawan adelah insan2 yg kita mampu leh berborak n leh g hangout sama bagai...cmtula... tp sahabt uh betul2 paham diri kita cmne.. betul2 pahamilah spe diri kita n hargai diri kita kerna diri kita bukan kerna darjat or kuasa.. oke r zaman aku sknk kurang da kot tp siyes doe time sekolah lu member2 suke lepak ngn anak org kaye jer... leh kikis duit dorg..hihihi.. oke2 siyes...ehem.. aku da takrif mksd persahabtn dlm entri pengorbanan terbesar mencari persahabtan... 
perrrgggghhh panjang lebar duk citew makna sahabat... xpegi lg story line sebenar..hahaha..
Aku pernah bertanya pade seorang wanita tentang persahabatan,

 "persahabatan tu ad tapi yang erat dan utuh tu ssh nak cari dik, skang nih bole kak bg tau ta pyh la harapkan saper2 utk jadi sahabat sbb bila org tu da takde br kita tau dia tu sahabat kita...bkn kak ta bg kwn nga saper2 bila kita berkawan.. kita kene ikhlas insyaAllah org len pom akan ikhlas nga kita"

tika tu buat aku terfikir.. "ikhlas"? mungkin itu yg aku xde.. aku pon tanya .. ikhlas bagaimana tu?... 

"ikhlas dlm berkawan maknanya kita teman kwn2 kita tu ikhlas.... gi psr mlm nga dia pom ikhlas...
ajar dia pom... ikhlas makan nga dia pom ikhlas ...tak hrp dia balas mende yg sama tuk kita... "

tersenyum aku buat seketika... selama ni aku gagal mencari makna persahbatan sebenar mungkin kerana aku terlalu mengharapkan balasan dlm persahabatan.. rupanya dlm sahabat pengorbanan paling besar yg seorg sahabat tu leh buat adalah tidak mengharapkan pape balasan..upenyew dlm sahabat itulah pengorbanan paling besar kita tidak mengungkitkan pape benda bek yg kita lakukan pade die.. mungkin ade sbb die xde time kita susah... so kita xleh r berperangsangka buruk... xleh timbul rase was2 dlm persahabtan.. kak tue menyambung...

 "was2 tu dari syaitan adik..bila kita rasa di peralatkan... istighfar bnyk2 minta Allah jauhkan dari syaitan laknatullah ... lg satu...jauhi buruk sangka...sbb itu adalah dosa..." 

so sejak itu aku mula kan hidup konsep yg baru... ttg persahabtan... so kengkawan sume sama2 r kita sayangi sahabat kita sehinggakan sakit sahabat kita pon kita turut rase.. walopon duk jauh n xkn berhubung.. selagi mane kita sentiase igt akan sahabat kita tu... insyaAllah..die pon sedg membuat perkara yg sama.. kita kene r bersangka baik... sama2 lah kita menjadi insan lebih bek dr semalam... tiap anak adam tu akan melakukan kesilapan ... kita betulkan dari kesilapan... insyaAllah... same2 r kita renung sejenak...

p/s: xsemua benda kita akn dapat tp byk benda kita ade yg org lain xdapat...renung2kan n selamat beramal... 

4 comments:

Heidi Shafiq said...

penulisan yg sangat bagus.. :)

eman said...

heidi shafiq>thx bro :)

Addin said...

tak semua kawan boleh jadi sahabat .

fatin qurratuaini said...

suka yang ini, tentang sahabat :)

macam2 iklan