ukhwah syabab

Thursday, September 22, 2011

Sahabat Ramadhan

salam, td aku blogwalking sempat usha ade satu entri tentang persahabtan... tetibe terigt lak si Dia..
perrgh cm igt awek lak..haha..xde la..
aku nk bercerita tentang seorg sahabat yg aku kenai dalam tempoh sebulan ramadhan... time uh kalo aku xsilap umo aku br 9tahun sama degn darjah 3 la an...
aku igt lg... time uh malam pertama terawih... aku lak habis buka pose n layan citer doraemon kt ntv7 .. lepas kul 8 mesti xsabo nk g surau.. itu time semngt r...hehe... besela budak2 agi... tujuan utama nk g terawih pon kalo bukan sbb moreh sbb nk g men ngn kengkawan...hihihi...


beselah budak2 kalo dtg surau igt nk men ja... sme la cm aku...hihihi... igt g dulu aku ni cm raja pecut gak la...hehe... dikalangn member2 r... da mang da sebati r dulu mang suka sgt men kejar2... papehal jer g surau mesti men polis n thief ato men sorok2... perrghhh smpai satu taman kami gune sbg tempat men sorok2..haha...
tengah2 seronok men kejar2 (sedangkn org kt dlm ngh terawih..hehe) time uh aku ternmpk la ade sorg mamat nie... baya2 aku... pakai jubah warna kuning... die usha jauh je duk kt bhgian luar surau...tgk kitorg men...
time uh tedetik lak ase cm nk ajq die men...

dia xnk men lak... kebetulan aku pon cm malas lak nk men... duk r ngn die borak2... well die ni rupanya sedang bermusafir ngn ayah dia... patutla sejak kebelakang uh aku asyik nmpk sekumpulan pakai jubah yg selalu iktikaf kt surau uh... sejak dr itu la kitorg asyik bersama...
sbbkan dia la aku mula kurangkn aktiviti bermain kejar time org ngh solat... kalo xjoin solat terawih pon...aku ngn dia akn duk kt anjung tgk bebudk len men... byk benda yg aku sembng ngn dia... aku xsangka die sentiase bermukim dr satu tempat ke satu tempat tuk merantau bersama ayah nya ngn sekumpulan musafir lain....


peerrgghhh aku terkesima ngn jawapan die bila aku tanya dia xgi sekolah ka... rupanya die menimba ilmu dengan cara merantau...aku tabik dia ni dr kecik di didik tuk jadi pendakwah... byk yg kami belaja dlm tempoh kurang dr 28hari perkenalan.... rasenye cm da setaun berlalu... ketawa sama gurau senda... byk yg aku belaja dr dia...
tetapi mase tul2 berlalu ngn pantas... aku lak nak lek kampung da ramadhan yg ke 28...selepas terawih.. itulah perkenalan yg paling sayu antara aku ngn dia... kebetulan dia ngn sekumpulan musafir len pon akn merantau ketempat lain pulak.... aku rase sedih sgt ye r shbt yg susah tuk ko temui bila hadir dlm hidup ko at ko rase bahagia... tp bila die pergi tul2 rase pedih..itu yg aku alami time uh... aku igt lagi ayat die... dlm usia yg cukup muda dia mampu ungkapkan kata2 yg indah...
"bertemu kita kerna Allah berpisah kita pon kerna Allah"...
dialah sahbat karib ku...
walaupon sehingga hari ini aku xtau pe yg terjadi kt dia sama ade masih hidup ke tidak... tp aku percaya n yakin bhwe Allah sentiase bersama ngn dia... spe tau mungkin sekrang die sedang menjadi imam muda yg menyampaikan dakwah... walau ape pon yg berlaku aku sentiasa doakan ko sahabtku...
selepas dr itulah... aku mula mencari pe makna persahabatan... mudah tuk mencari kawan tp mencari sahabt itulah yg paling payah... sehingga hari ini aku masih belaja mengenal hati budi manusia.. tp aku percaya n yakin masih ade lagi insan seperti ko sahabtku...  ADAM....

p/s: hargailah persahabatan kerna persahabtan mendidik kita menjadi insan yg lebib bek dr semalam...

No comments:

macam2 iklan