ukhwah syabab

Saturday, June 20, 2015

I'm Back! For now...

Last update... September 15, 2013.

Today.. 20 June 2015... 3 Ramadhan 1436H

Masha Allah, it has been more than 2 years. How time flies!

Somehow you're wondering what have you achieved in your life?

How could you tell that you deserved for whatever it worth?

Enough with the philosophy, haha

Alhamdulillah selamat bergelar graduan kesihatan persekitaran pada September 2014, namun bekerja dalam sektor perbankan yang ternyata 360 darjah larinya. Diri ini pun terkejut mengimbau kembali bagaimana kehidupan boleh jadi terlalu luar jangka. Hasratnya mahu berkhidmat menjadi Pegawai Kesihatan Persekitaran, tetapi market bidang ini di Malaysia ini hanya mampu menggenggam segulung ijazah sahaja ataupun meneruskan ke peringkat lebih tinggi dan menjadi Lecturer. Bukan sebab tiada kerja, satu-satunya skop yang betul-betul menepati bidang ini hanyalah dalam Kementerian Kesihatan Malaysia dan Majlis kesihatan di peringkat Negeri. Jadi boleh nampak la bukan senang untuk menempatkan tapak di dalam industri ini. Kerjaya dalam bidang perbankan pun tidak tahan lama, ternyata hidup di dalam office yang penuh dengan drama dan samarinda tidak sebati dengan jiwa ini. Memilih untuk resign selepas 9 bulan ibaratnya menunggu bayi baru lahir walaupon pada mulanya mendapat tentangan daripada pihak keluarga, teman terdekat dan rakan sekerja. Alhamdulillah masing-masing percaya dengan prinsip yang aku letakkan, dan sekarang aku masih mencari matlamat hidup. Jika mampu aku ceritakan apa yang berlaku dalam tempoh dua hingga tiga tahun ini, masha Allah mungkin boleh buat satu novel agaknya. Jalan cerita hidup aku mungkin tidaklah menarik mana namun sedikit sebanyak membuatkan aku banyak belajar tentang hidup. Pejam celik tahun hadapan usiaku Jubli perak. Masih tertanya sehingga hari ini, Apakah yang telah aku capai dalam hidup ini?

Have you ever come across
When you click the "Pause" button in your life
All you want to do is change your current state
But it feels so blank
That you no longer believed that you can make the right choice about it? 
You sit in the empty box convinced yourself that you did made the right call
Yet you're freezing to make the next move?
You got the concept but don't know where to began?
Or maybe you just don't know where to when to what?
-Dilema tanam anggur-

2 comments:

bukankosong said...

pe pun jgn give up..pepun jln yg diambil yg penting kita ikhlas & rezeki halal

even aku sendiri pun lari dr bidang yg aku study,cuma aku tak tukar keje la,setia pada company aku skrg

awalnya mmg nmpak mencabar, tapi lama2 bila dh senior kat company nih, org akan nmpak kita

for me lompat2 kerja tak bgs gak sbb ko tak bleh demand gaji tinggi sgt pun,zaman skrg perlukan pengalaman kerja sekurangnya 2 thn, even aku pun kalau tetiba berhenti aku tak rasa aku bleh dpt gaji skrg,syukur Alhamdullilah

but apapun teruskan perjuangan, jgn putus asa k

syabab said...

thx bro ;)

macam2 iklan