ukhwah syabab

Saturday, March 26, 2011

Hidup berlandaskan empati

Dalam hidup ni ade sesuatu yg kita rase dengan berkata-kata mampu meluahkan segalanya tp dengan tidak berkata-kata pun mampu meluahkan segalanya..
mmber aku ade kate hidup ni tipu r xde masalah.. so mksdnyer tiap manusia di muka bumi ni sumenyer ade masalah cume beza sama ade berat ato ringan
walo apepun masalah yg kita hadapi percayalah bhw kita diberikan kekuatan sebenrnya tuk menghadapi bebanan yg kita alami...
baru2 ni kan kecoh satu malaysia ttg cubaan seorang gadis membunuh diri.. gua bukan nk ulas bagai ttg die nk bunuh diri.. tp nk mek dr satu sudut yg berbeza... mungkin sebahagian beso kita akn kata bodohnye pompuan uh bunuh diri,susahkan org lain n bagai... tp aku nk drag korg fikir dr sudut beza iaitu empati.. mungkin kekdg kita judge tnpa meletakkan diri kita ditempt pompuan uh.. well aku bukan sokong minah ni bunh diri... tp kekdng bila seseorg uh mengalami satu krisis yg die rase xmmpu nk handle.. end up bunuh diri is the best way.. so pe kata bila kita berdepan dengn org2 cmni dr kita katekan mereka ni menyusahkan org(walopun mmg dorg menyusahkan org len pun) e kata kita try memahami masalah mereka.. mungkin ade yg kata lantak ko r xde kaitan ngn hidup aku.. mungkin bukan skrg tp suatu hari nnti kita xpasti kan?? dlm hidup ni dlm memberikan pertolongn jgn kita harapkan pembalasan... itu yg selalu aku igtkan diri aku n sahabat karibku...
 itu baru satu masalah..satu lg ttg membuka keaiban org len.. dlm kita hidup dlm satu komuniti... terutama r kalo yg beragama islam uh bukankah kalian di ajar bhwe membuka keaiban org lain uh satu dosa??? aku bab2 politik ni xterpikir lak nk masuk cmpur... tp menggunakan cara membuka keaiban org lain bukankah uh satu dosa yg amat berat? ye mmg kalo betul pun keaiban org uh bukankah lebih bek anda n org uh je yg tau?ehmm...cth len gak cm ngn member.. kekadang kita akn mula r ckp2 belkg ttg mmber sendiri bila mmber uh xde.. mungkin bg kita tu sekdr nk inform yg len tp bukankah elok hanya anda n dis je tau??? so kalo r keaiban yg korg tgk uh satu benda yg sgt berat maka gunalah solusi seperti memberikan die nasihat tuk tobat, xberkesan jugak? mek la tindakan undang2 islam yg semenanyer aku ase kt malaysia xde...huhu... hak seorg yg mendakwa n hak seorg yg didakwa.. whoa..panjng lebar benanye nk citew.. tp yg aku nk highlite sini jz ttg KEAIBAN.. anda jagalah aib anda...jagalah aib shbt anda...
yg bek uh dtg dr yg maha berkuasa... byk silap salah dr diri ni yg cukup2 lemah.. so segale silap harap ampun n maaf... semoge hidup dengan kebahagiaan n keamann... :)

No comments:

macam2 iklan