ukhwah syabab

Sunday, September 18, 2011

Tidak semua benda kita mampu miliki.. TETAPI...

xsume benda mampu kita milki tp byk benda yg akn kita ratapi...
itulah perkara yg asyik bermain di minda aku... hmm...
dalam hidup ni selalunya kita tidak akn dpt pe yg kita nak...
hakikatnya ramai yg kejar benda yg xdimiliki..
contoh?
ehhmm... oke mcm org asia suka berkulit cerah..
sbb tuu ramai yg beli produk nk cerahkn kulit..
tapi org berkulit putih mcm kt barat nk kulit gelap macam org asia..
betul x?itu yg aku mksdkn xsemua benda kita mampu miliki..
kalo dr sudut lain.. ade org inginkan kehidupan yg mewah tetapi ade yg sudah mempunyai kehidupan mewah ingin kehidupan yg sederhana...
kekdang kalo difikirkan balik...bnyak benda yg xmampu kita miliki tp itulah benda yg kita kejar...

"oke pe kaitan ngn byk benda yg kita ratapi?"

dalam hidup ni bila kita da selalu mengejar benda yg kita xleh miliki kekadang kita lupe ade benda disekeliling kita yg kekadang uh kita abaikn... sedangkn benda itulah benda yg kita sudah miliki...
tapi sedih kita hanya akn ingat benda yg kita miliki setelah benda itu pergi... itulah benda yg kita selalu ratapi...
hehe... maaflah ayat mcm jiwang so mungkin ade yg xpaham...
kita mek contoh.. "cinta"...
dalm percintaan benda paling payah tuk kita hadapi adelah kekecewaan... bila sang lelaki mahupon sang pompuan di ambang kekecewaan,maka salah sorg pasti akn kecundang n berharap cinta itu akn kembali... maka mereka menunggu cinta itu kembali samalah seperti mengejar benda yg xmampu kita miliki...
bila mereka mengejar benda yg mereka xmampu miliki.. ade insan len yg menghargai mereka lebih bek dr org yg menyebabkan diri mereka kecewa... tetapi sedih dalam taksub mengejar benda yg xleh miliki sang lelaki atao sang pompuan uh mudah melupai insan yg sentiase disamping mereka saat mereka diambang kekecewaan... tp bila insan2 ini tiada lagi tika itulah mereka baru sedari...malangnya sudah terlambat...
sbb itulah tak semua benda kita mampu miliki tapi byk benda yg mampu kita ratapi...
jadi hargailah mereka disekeliling kita..
hargailah pe yg kita ade
bersyukurlah dengan pe yg kita ade
mungkin kekurangan yg kita ade itulah kelebihan kita berbnding org len...
jangan rase sedih..kecewa mahupon derita...
fikirlah bahawa anda ade pe yg mungkin org lain xde...
jadi hargailah... salam ukhwah... (^_^)

2 comments:

bukankosong said...

sgt sgt setuju beb!

wasatiah dlm apa yg ada

plus sygi apa yg depan mata, bukan selepas kehilangan

eman said...

bukankosong>yup2... so ko jagelah pe yg ko ade sknk nie n cepat2 la kawin...haha... bro ade ym x?nk add... leh borak2...

macam2 iklan